Det är varmt, det är onaturligt!

Trodde ni det var slut på eländet? Trodde ni rentav att Mumindalens julkalender nu var ett minne blott? Låt mig med en gång säga att efter denna månad kommer ni ALDRIG att glömma Mumindalen och ej heller kunna se ett mumintroll utan att tankarna far iväg i allsköns riktningar. Så är det bara. Lev med det. Det gör jag.

Nå, jag har hunnit se det 17:e avsnittet som inleds med kåtkotletten Mads i sängen. Nej, förlåt, jag menar Muminpappan som ligger i hängmattan och läser Rojalistbladet. Sommaren har nämligen smackat till och nu är det plötsligt hett som i helvetet i Mumindalen. Så hett att Lilla My fyller öltunnan och kryper ned i den till hakan. Hon ser arg ut. Snor(k)fröken fjollar runt på ett badlakan och läser Damernas Paradis, enligt Toivo Pawlo, som dessutom har mage att upplysa oss tittare om att ”varje kvinnas plikt är att göra sig så vacker och solbränd som möjligt”. Det är därför Snor(k)fröken solar, trots att mumintroll aldrig kan bli annat än vita. Jag konstaterar att det var unknare tider på 70-talet, trots Grupp 8 och ilskna BH-brännerskor.

Ur hängmattan ljuder Muminpappans konstaterande: ”Det är alldeles för varmt och soligt – det är onaturligt!” Själv tänker jag att det mesta i Mumindalen är onaturligt, så varför skulle han reagera särskilt på detta? Men nu får farsgubben för sig att slänga det rojalistiska skvallret åt sidan och få fart på fläsket.

Vi gör en havsutflykt! utropar han och tvingar de andra på benen. De fyller raskt en hel båt full med prylar som kan vara bra att ha för en utflykt på havet. I mina ögon packar de för ett halvår. Halva avsnittet fylls sedan av Toivo Pawlos stämma som rabblar poetiska rader om landskapet och havet alltmedan den dignande båten avtecknar sig mot en fejkad havsyta i en för övrigt blek TV-studio.

De mildaste färger kan förebåda oväder, avslutar Toivo lagom hotfullt och så rullar eftertexterna. Det är för övrigt det enda som rullar för studiogolvet ligger blankt. Förlåt, havet ligger blankt. (Jag citerar en svensk popgrupp här, jag vill ju också bjuda på lite poesi).

Blå Bloggens julkalender, som för övrigt har haft viktigare saker för sig idag än att blogga, ids liksom inte fila ihop någon snygg koppling till lucka 17. Men Danmarks egen lille pepparkaksgubbe är inte den som tjafsar i onödan utan illustrerar sommarhettan medelst en resolut strip. Klickbar pepparkaka och allt. Något för fruntimren att knapra på. Go’ fredag!

13 kommentarer

Filed under Film och TV, Muminjul med kåtkotletten

13 responses to “Det är varmt, det är onaturligt!

  1. Det får vara för min del. Har fått nog av varan…

  2. – … men jag tar gärna en knaprig bit … jag gillar sån där dansk knaprig svål …

    – Va?

    – Jaså är det ingen Kåtkotlett längre …
    – En pepparkaksgubbe ?… Jag tar gärna en bit sån också … Knaperi kanperi knus …

    Kram!

  3. Jag satte av hit snabbare än gänget utanför systemet tar sig in i butiken en tidig tisdag förmiddag. Och jag blev inte besviken. Till skillnad från Znogge kan jag aldrig få nog. Det är tur, jag gillar inte lagom och måtta! Nu skålar jag i champagne och skickar pussar!

  4. dr. no

    Damerna? Va fan, det har visst inte gått så mycket framåt sen sjuttiotalet ändå! Homoerotiskt lagda superskurkar, undantas de då, din fördomsfulla fan?

  5. Hahaha, detta är bara så ljuvligt!
    Jag kommer ALDRIG att glömma det här – någonsin.
    Är inte ens rädd för ”de” där längre, nu när Mikkel Mads styr upp det hela.

    Förra helgen träffade jag mitt gudbarn, 1,5 år.
    Gissa vad han hade i sin bokhylla?
    Storögd bläddrade jag i varje bok. Jag blev glad… Hm.
    – Jaja, sa jag – när du blir några år till – då ska jag läsa något för dig…

    /Marie

    • Det glädjer mig att du blivit av med rädslan och till och med gör dig beredd att bereda vägen för ditt gudbarn i framtiden. Det låter bra, Marie. Kämpa på, det är inte många avsnitt kvar nu.

  6. Haha så sant, så sant
    Munintrollen har fått ny innebörd, ingenting är sig likt, förutom att Lilla My ser arg ut, barndomens televisionminnen har förbleknat, kvar finns en kvalmig dimma i vilken vi förvirrade trampar runt.
    Mmmm(masss) …
    -Kan man få en kaka till?

Kommentera

