Kroppsodör, krut och ett finger i luften

Som en skitig golvmopp ser han ut, den lille svarte sudden ur kakelugnen, som i dagens avsnitt fattar intimt tycke för Snusmumriken. Det är dags för lucka 16 i Mumindalens julkalender och Snusmumriken har sin egen förklaring till varför han står i centrum för denna oerhörda beundran.

Jag har inte ramlat i sjön på länge, jag tror det är därför han gillar mig. Jag luktar nästan lika illa som den lille svarte här.

Mumin-Börje är svartsjuk och kan inte dölja det. Han som hela vintern försökt få kontakt med den skygge, stinkande moppen i kakelugnen får nu se sig snuvad – och det av sin vän med haschpipan. Ack, drama.

De fikar såsom finnar plägar göra. Förfadersmoppen lägger offergåvor i Snusmumrikens kaffekopp; tretton sockerbitar, torkad bulle och en död fluga.

Ditt as! skriker Lilla My när hon får sig ett rejält bett av moppen. Mumin-Börjes hemsnickrade ekorrhjul kastas ut genom fönsterrutan. Förfadern, som jag tidigare sa såg ut som en könssjukdom, är nu helt sinnessjuk men det är han inte ensam om. Det scener kring matbordet jag nu bevittnar klarar inte ens den värsta maffiafamilj av en riktigt dålig dag. Innan mumingänget ens hunnit till påtåren har Snusmumriken försökt SPRÄNGA den svarte förfadern i luften! Krutet hjälper dock inte så nästa steg blir att försöka dränka honom i en vattenhink!

Det är så brutalt att jag knappt tror mina ögon. Det här är alltså julkalendern för småbattingar anno 1973?!? Förfadern klarar sig med nöd och näppe in i kakelugnen och Snusmumriken ger fingret åt Mumin-Börje.

Se här! Se vad han gjorde! Han bet mig!

(Öh, ja? Men att du, din gravt psykotiske lodis, försökt både spränga honom och dränka honom räknas visst inte?) Jag blir helt matt men konstaterar att haschet inte alltid gör gubbar softa, väna och begivna att tugga på maskrosor i solnedgång. Efter att ha stillat mitt uppjagade sinne med en rejäl balja ljummen konjak försöker jag få styr på både hjärtklappningen och kåtkotletten Mads. Det är inte det enklaste. Vår egen kalenderknodd tycker bara vi ska se dagens avsnitt en gång till! Och en gång till!

Snart käkar han väl maskrosor också.

13 kommentarer

Filed under Film och TV, Muminjul med kåtkotletten

13 responses to “Kroppsodör, krut och ett finger i luften

  1. dr. no

    En hashpsykos behöver inte vara mindre verklig bara för att ingen annan upplever den.

  2. Nog tycker jag att Kåtkotletten din har ett saligt hasch-flin över hela ansiktet … inte undra på att han vill se avsnitt 16 om och om och om och om och om … igen … men han får väl i alla fall vänta med att käka maskroser till våren … eller har du några på tork?

    Kram!

  3. wettexvarlden

    Torkad svamp kan kanske användas istället för hasch?
    Själv håller jag mig till nässpray, det är lagom action. Attjon.
    Snörvelpuss.

  4. Äh, han har ju bara druckit en morgonpilsner!

  5. Tror hela gänget behöver lite gräs.

    /Marie

  6. Nåt går dom på, hela högen. Den saken är solklar. Frågan är bara vad. Det tar sig så olika uttryck….

Kommentera

