Solsken, svält, party och drunkningstillbud

Solen kastar nu försiktiga strålar in i dalen. Mumindalen är alltså inte längre platsen där solen aldrig når att skina, vilket lille lussebullen från Danmark försöker illustrera lite rart här nedan i sin stjärngosse-kostym.

Därmed är 8:e luckan så att säga öppnad. Vad är det då för konstifika ting som sker i julkalendern idag? Den lille jycken Ynk (en långsmal limpliknande tingest med toppluva) gör entré och vet att berätta att folk har ont om mat överallt utom i Mumindalen. Därför har han kommit. Bjuder Mumin-Börje på nåt att käka? Det ryktas om hemuler som tvingats äta upp sina skalbaggesamlingar för att inte dö av svält. Ynk har hört talas om Mumins syltkällare. Kan vi inte dra dit allesammans, festa loss lite?

Fler och fler varelser dyker upp hemma hos Mumin-Börje. Hans egen familj har sovit sig igenom alla avsnitt och det verkar de fortsätta med, trots att det nu blir party-party i salongerna. En stor grön tant (eller om det är en ödla) lägger sig på golvet och drar över sig en trasmatta. Jag är tacksam att hon inte drar över nåt annat.

Mumin-Börje har precis det där panikslagna uttrycket som alla värdar får då oinbjudna börjar välla in lite huller om buller och kräver käk och sponken. Nu kommer även den hurtige skidåkaren Hemulen. Storskrävlande, armviftande och påstridig. Mumin-Börje knäcks, tar sig en promenad i kvällningen och filosoferar. ”Jag förstår inte varför jag inte är glad. Nu när Hemulen är här? Jag har ju längtat efter en vanlig person och inte nån som är underlig”.

Här garvar jag rått. Den stora, feta vitingen har alltså inte begripit att han är med i världens skummaste julkalender där det överhuvudtaget inte finns några vanliga väsen, bara den ena underligare än den andra!

Lilla My dyker upp med en slägga och sjunger: Hå hå ditt lilla as!

Det är nån slags öltunna hon adresserar och alltså inte Mumin-Börje. Tunnan slås sönder och i slutscenen ramlar Mumin-Börje i floden. Nu gnyr han värre än han gjort sedan första avsnittet!

I Blå Bloggens julkalender avslöjar kåtkotletten från Själland att han minsann också festat med gänget i syltkällaren. Frågan är var han ertappats med fingrarna? Klicka på bilden och avgör om det är drottningsylt eller ej…

11 kommentarer

Filed under Film och TV, Muminjul med kåtkotletten

11 responses to “Solsken, svält, party och drunkningstillbud

  1. Drottningssylt … eller möjligen blåbärs-

    gissar jag på ….

    Klem! … från … ett större litet as …

  2. Definitivt drottningsylt. Kåtkotletten borde gå och bada. Vi kan kanske starta en insamling och skicka honom på semester? Fritidsresor ska vara bra har jag hört.

  3. Hahaha! Undrar vad som är roligast, Mumindal a´la Blå eller mysko bendoverbild på MM?

  4. Och jag kommer få abstinens när den här julkalenderresumén är slut. Och Mads får nog snart besök av en Singelmamma. Måste ju få någon lust tillfredsställd. (här kan jag meddela att mina stön är i samma nivå som Mumin-Börjes)

  5. Detta är så galet roligt!
    Kan inte någon skön panna till bibliotekarie fixa till en högläsning någonstans i kalla landet Svea. Många borde få ta del av det här och skratta kistan av sig. Lovely!

    Och den där Mikkel Mads, det droppar för mycket järn utan sött i den där syltburken.
    Tror mig komma ihåg att det ska finnas en och annan bild under sängen…

    /Marie

  6. Var det inte Erika H som ondgjorde sig så över en reklamfilm för medel mot svamp i och nu citerar jag honom, inte filmen: ”Mumindalen”?
    Jag fnissar fortfarande.

Kommentera

