Vinterbrasor och könssjukdomar

Jag har djärvt öppnat lucka 6 i Mumindalens julkalender. Där är det kallt, så kallt att Too-ticki alias Pommes frites alias Sif Ruud måste bygga en stor vinterbrasa. Mumin-Börje har fått spel och gnyr att han vill ha solen tillbaka. De slänger en gammal trädgårdsmöbel på brasan.

När ska vi tända på? skriker en rejält speedad Lilla My och själv tänker jag att där nog redan är tänt så det räcker. Medan de tre pyromanerna i skogen tänder sin brasa far den osynliga musen förbi, får vi veta. Hur kan man veta det? Jo, det hörs flöjtmusik i luften.

I Blå Bloggen ska vi inte vara sämre. Här har ni min osynliga mus:

och när ni nu dessutom börjat höra flöjten drilla i luften är det så dags för kåtkotletten Mads Mikkelsens danska lilla brasa:

Att detta är just den nämnda danska brasan får ni lov att tro på, trots bildens anonymitet. Jag kan inte säga mer än så.

Tillbaka i Mumindalen dyker det plötsligt upp ett stort, grått ollonliknande väsen. Jag blir rädd – såklart – men Toivo Pawlos trygga stämma bedyrar att det är Morran som gjort entré. Morran har nu blivit större än hon var i augusti. Hon närmar sig brasan för att värma sig men när hon sätter sig på den slocknar den helt, berättar Toivo. Först tror jag att hon fiser för hela rutan fylls av rök men det är alltså bara brasan som dör.

Så avslutas sjätte avsnittet av att – håll i er nu – Ögonbrynskrypet äntligen kryper fram efter ha legat gömd under en diskbänk i fem episoder! Ögonbrynskrypet pratar nån slags rotvälska och ser ut som en könssjukdom. Kommer ni ihåg RFSU:s affischer från sent 70-tal eller om det var tidigt 80-tal? De där anslagen där de tecknat könssjukdomar som vore det serietidningsmonster? Ögonbrynskrypet ser litegranna ut som Gonorré. Eller om det var Kondylom? Ja, det är inte så lätt att minnas detaljerna så här lång tid efteråt…

I Blå Bloggen bjuder vi idag på så kallad diskbänksrealism. Kåtkotletten Mads Mikkelsen inte bara tänder på, han finner kanske även sitt eget serietidningsmonster?

17 kommentarer

Filed under Film och TV, Muminjul med kåtkotletten

17 responses to “Vinterbrasor och könssjukdomar

  1. Ögonbrynskrypet är jag väl förtrogen med … just nu försöker jag mota bort honom från att krypa ner i ögonen mina … jag skall ju opereeeeras idag och vill inte ha honom där krypande i området. ”Stick och brinn” … skriker jag lika speedad som Lilla My … och tvättar mig för hundrade gången med vatten på en sån där pad runt ögat …

    Kåtkotletten får jag tända på … lite senare.

    Kram!

    • Vadfalls? Har du fått en könssjukdom från Mumindalen i ansiktet? Stackars. Hoppas operationen går bra. Jag håller tummar, tår och andan.

      • Nja … könssjukdom och könssjukdom… vad jag vet kryper inte såna där könskryp högre upp än till armhålorna. Det här var bara inbillning … jag riktigt kände det där Ögonbrynskrypet … som du så levande beskrev … anfalla just när jag skulle till att opereras …
        Operationen lyckades. Ögonbrynskrypet har gett sig av. Nu kan jag koncentrera mig på att tända på Kåtkotletten …

        Tänt varé här …

  2. Whoa, Lilla Blå! Jag blir helt matt av så här mycket Mumin!

  3. Och jag kan inte få nog av Mads!

  4. Rakt på väsentligheterna var det ja…

  5. Mads Mikkelsens rumpa ser ut som Mumin-Börje ser ut i ansiktet när han inte har klätt på sig mumin

  6. Hahahahaaaaaaaaa Mumindalen, i fullkomligt vansinnig tappning Lilla Blå😉
    och vilka makalösa halv-kallingar grabben ligger inne med. Tyckte mig se en färgglad tatuering på armen som greppar efter jagvetintevad i brallan, men noterade sedan att det var en Cornflakespaket bakom.
    Måtte det snart bli imorgon, så jag får öppna nästa lucka.


    … ska nog tjuvkika…

    … eh, det har ju folk gjort i alla tider, så vaddå?

  7. storabh

    Gud va fräckt!

  8. godiva

    Gud va fint det är ibland på ett sätt, när man varit sjuk och disträ, och har missat flera dagar i finaste julkalendern! Sparade luckor att öppna… Puss!

Kommentera

