Mads Mikkelsen som Mr Walker?

Bakom fjärde luckan i Mumindalen händer inte mycket. Den androgyna med pommes frites på skallen; Too-ticki alias Sif Ruud, går omkring med händerna i byxfickorna hela avsnittet. Och vilka byxor sedan! Precis samma märkliga blöjmodell för vuxna som varit populär det sista året under namnet haremsbyxan! Tove Jansson var före sin tid! Och vilken gräslig tid det blev.

Budskapet i dagens avsnitt är att hålla sig inomhus efter mörkrets inbrott för den Stora Kölden är i antågande. Den Stora Kölden är grön, kommer in från havet och stirrar man henne i ögonen förvandlas man till knäckebröd, påstår Too-ticki. Inför detta budskap börjar Mumin-Börje att gnöla i något som antingen är sexuell upphetsning eller barnslig ängslan – svårt att avgöra vilket. Jag gäspar mig igenom de tio minutrarna. Det är vansinnigt tråkigt. Men Vasaknäcke har säkert sponsrat och det torde ju vara en nyhet, även för Tove Jansson.

I Blå Bloggens julkalender går vår egen kåtkotlett Mads Mikkelsen sålunda omkring med händerna i byxfickorna. Jag vet inte om han lagt en portion pommes frites under kepsen. Det har han säkert. Men studerar man bilden noggrant (jo, den går att förstora) så kan man se att de där händerna inte alltid varit inaktiva. Minsann om inte Mads har onanifleecen på sig!!!

Här ses han efter självbesudlingen, gåendes på Köpenhamns gator som en vanlig man, för att halvt om halvt citera Fantomen. Ja, Mr Walker gick ju också, s.a.s. Guvaregår!

Notera Mads tillkämpat oskyldiga uttryck. Oss lurar han inte. När kvällen kommer förvandlas han till en knäckemacka. Leksands. Extra brungräddat.

Walking back to happiness, whoopa oh yey yey?

5 kommentarer

Filed under Film och TV, Muminjul med kåtkotletten

5 responses to “Mads Mikkelsen som Mr Walker?

  1. Nej, oss lurar han iiinte … 🙂

    Kram!

    PS Kika in till mig om du har tid … jag har ett tips till dig där i dagens sista inlägg … DS

  2. Älskar din julkalender och din resumé av Mumin-kalendern. Jag bara vet att jag har sett den men jag var inte ens född 73. Månne är det något med det kollektiva undermedvetna?

Kommentera

