Finns Mads Mikkelsen som uppblåsbar?

Många kör julkalender-tema i december. Varför skulle jag vara sämre? Märk dock att jag inte själv vet hur många luckor min kalender har, den kan därför ta slut redan nästa vecka eller fortsätta in i mars 2011. Är det inte spännande?

Nej, det är inte Mumindalen heller men jag fortsätter idogt att glo. Har gett mig attan på att jag ska traggla mig igenom ett avsnitt om dagen nu i december. Det kallas tradition och eftersom jag har så få sådana i tillvaron så får jag mejsla ut några här.

Dagens andra lucka heter ”Det förtrollade badhuset” och Mumin/Börje har gnytt sig fram till en glänta i skogen där Too-ticki/Sif Ruud sitter och visslar hysteriskt för sig själv. De snackar lite och Sif Ruud leder så småningom Mumin/Börje till ett gammalt åttakantigt badhus. Där inne finns bland annat ”hemulen av gummi som aldrig gick att blåsa upp ordentligt”. Jag får riktiga Uppblåsbara Barbara-vibbar här. Dolda erotiska anspelningar på både det ena och det andra. Too-ticki (gud vet vilket kön det är på den) har hår som ser ut som pommes frites. Mumin/Börje kåtgnyr lite som vanligt, men inte så mycket som i första avsnittet. Åtta osynliga näbbmöss gör entré (eller entré förresten… de syns ju inte) varav den ena flyger (knarkvarning här, folks) och en annan sitter under bordet och lirar enerverande tvärflöjtsmusik. ”De är så blyga att de inte längre syns” säger Too-ticki  med Sif Ruuds ovanligt beskäftiga röst. Så är avsnittet slut innan man riktigt fattat att det börjat.

Min julkalendergosse ska heta Mads Mikkelsen. Liksom Nick Cave behöver väna Kylie Minogue som sin horaktiga musa behöver Blå Bloggen skända en stackars oskyldig filmhunk då och då. (Framför allt nu när Andy Garcia tycks ha glömts kvar att ruttna i någon skog någonstans…). Många kvinnor blir nog glada och Börje-flåsiga nu. Jag ber på förhand om ursäkt till både Mads och hans hårt prövade fruga.

Så, lucka två med kåtkotletten Mads. Minst lika sömnig som i gårdagens inslag. Den som först gissar rätt på vem han ringer till får äran att bestämma januari månads hunk på Blå Bloggen.

17 kommentarer

Filed under Film och TV, Muminjul med kåtkotletten

17 responses to “Finns Mads Mikkelsen som uppblåsbar?

  1. Jag är säker på att han ringer sin talpedagog och ber om råd hur han ska kunna låta som om om han är vaken och inte drogad. För han, Mads alltså, har då inte ringt mig ännu 😦

  2. Fotbollströja.. han har årets hangover och ringer till sonen och ber om ursäkt för att de inte kan se matchen tillsammans.. För vi är väl fortfarande i barnuppfostringssjuttitalet? 😉

  3. F.ö fick jag för mej att läsa några av dina inlägg från maj 2007. Du 1. angav dej själv i tredje person och 2. skrev femtielva inlägg om dan!
    När jag läser min gamla blogg kan jag bara konstatera att jag var MYCKET bättre då…

  4. Han ringer hem till sin ”hårt prövade fruga” . Det gör ”dom” alltid när de är försenade av en och annan anledning … även en ”filmhund” 🙂

  5. dr. no

    Skit i vem han ringer! Nästa månads hunk ska vara Richard Kiel! As handsome as they come! Nietzsche själv skulle få fnurr på valrossmustaschen om han fått lägga ögonen på detta underbara övermänniskoideal!

  6. Manolito

    Lysande som vanligt.

    • Jag tänkte jag måste kolla igenom varje avsnitt innan jag sätter din avkomma framför rutan. Jag vill inte ge honom men för livet, men hittills bådar det, tyvärr, inte gott…

  7. wettexvarlden

    Han ringer Fritidsresor och ber om att få göra mer reklamfilm så att han slipper apkalla Danmark. Det är jag säker på.

    Snufsan ha en fin och trevlig helg. Dröm lite om Andy och låna gärna George om du vill. Jag är ändå bizzy med Mannen.

  8. Pingback: Skatan prokottar inte slidkrans … | SKATANS TANKAR

Kommentera

