Vem röker mellankrigssnusk?

Det finns en butik i Köpenhamn som jag aldrig minns namnet på och för det mesta minns jag heller inte vägen dit. Det är bra, annars hade jag kanske ruinerat mig därinne. Det är en butik som säljer en herrans massa duttelidutter från 1920-, 30- och 40-talet. Föreståndaren är en sådan där sirlig herre som får en att tänka äldre damer i päls med små dvärghundar intill sig. Ja, ja, whåttävvär. Han designar smycken också åt diverese kokainkändisar och colgate-amerikanskor, i affären finns glasmontrar med mycket bling-bling i regnbågens alla färger. Men jag dras som en mal till ett monter längre in i gömmorna. Där ligger cigarettmunstycken, troligen minst 80 år gamla, som utropstecken inför mina begärliga blickar. Ack! Den som finge, likt Marlene Dietrich, vippa med ett sådant!

Samtidigt tänker jag att de nog säkert är fyllda av gamla intorkade TBC-bakterier eller riktigt lömsk art deco-syfilis! Sån där som kommer att väckas till liv när det möter min saliv och vips så är katastrofen ett faktum! Mellankrigssnusk för mycket penningar blommar upp i stackars gommen. Better keep out of there!

Så är det en annan sak också. Det lilla hålet där cigaretterna ska placeras, det ser himla trångt ut? Men så minns jag ju: på den tiden var inte ciggisarna runda som idag, snarare ovala till formen. Ah, åter ett skäl att inte köpa ett. Vem vill demolera en nutidsrullad bara för att få in den i hålet?

Så återstår ju också ännu ett faktum: jag röker inte cigaretter.

Men ändå…. det finns dagar då alla kvinnor vill vara Marlene Dietrich, med vaselinblick och en död räv kring halsen. Samt ett TBC-rör inkört mellan illröda läppar.  Kanske en måndagmorgon på kontoret?

 Skulle det vara något fel på mina ögonbryn?

4 kommentarer

Filed under Arty farty de luxe

4 responses to “Vem röker mellankrigssnusk?

  1. Det är Marlene som frågar förstår jag … och hon är ju död … men om inte eller det finns fler som har problem med ögonbrynen … tja … gör som jag, en tatuering eller två 🙂

    Men det var ju inte det jag skulle säga. Har du möjligen tips på ett liknande krypin i Stockholmstrakten för drömmar sig bort för en gammal skata …

    Snygg bakgrund apropå allt och ingenting.

    Kram!

    • Tips i Stockholmstrakten bör nog komma från dem i Stockholmstrakten. Men Old Touch på Upplandsgatan är ett trångt eldorado för både det ena och det andra. (www.oldtouch.se) I samma kvarter ligger flera gamla antikaffärer så lägg du en timme eller två där om du får chansen.
      Ni andra som hänger här inne: övriga tips?

      (Bakgrunden ja… en gammal tapet, tror jag. Från självaste syffe-eran.)

  2. Hahaha! Mellankrigssnusk! Art-deco-syfilis!

  3. (minus ett minus där, ja)

Kommentera

