Hello Dänemark, tell me how you’re doing?

På den fina restaurangen med vita dukar, efter tyst begrundan av menyn i läderfodral:

Men har ni inget vegetariskt?

Vegetariskt?! (sagt med en liten rynka i pannan). Då blir det Caesar’s sallad.

Öh, okay? Ja, men då tar jag väl en sån då.

Sällskapet får stora tallrikar framför sig med ångande, varma maträtter; stekar och filéer, kotletter och pommes i drivor. En kvart efter alla andra får jag in min tallrik. En sopptallrik. Där ligger uppskattningsvis fyra salladsblad, rivna i små slamsor. De simmar i något blaskigt, spermafärgat. Ovanpå salladsbladen flyter även sju, nej åtta små brödkrutonger. Hårda som betong. En tunn flaga parmesan, stor som min tumnagel, tronar i mitten. That’s it. Varsågod och ät, svenskjävel! Smaglig spis! Det blir hundra kronor jämnt.

Tro inte att det här är något ovanligt i Dänemark. Snarare regel än undantag. När man knegar här lär man lär sig snabbt att inte glömma lunchlådan hemma; enda alternativet har i många år varit den lilla butiken på hörnan som erbjuder kartonger med frusen mat för mikron såväl som (relativt) nybredda sandwiches. Mikrorätterna i kyldisken består alltid av samma rätt: kylling i karri. Tre olika fabrikat. Samt diverse svinkött. I Dänemark älskar man svin. Helst döda. I drivor. Man vill äta svin från morgon till kväll. Nöff nöff!

I hyllorna med (relativt) nybredda sandwiches återfinns bacon, bacon och se där… bacon! Ost og skinke, skinke samt… tammefan… alternativet skinke. Samt kylling i karri. (Har jag inte sett den nånstans förr?) Rostbiff. (Nä, dra på trissor, det är ju inte gjort på gris?) Så finns även – förstås – finalternativet: kylling i karri! Igen. Runda mackor och avlånga mackor och fyrkantiga mackor. Jättemånga alternativ att välja bland ju! Flera olika fabrikat dessutom. Vissa breddes redan i förrgår. Men går ut om först om fyra dagar.

Men har ni inget vegetariskt?

– Vegetariskt? (sagt med en liten rynka i pannan). Joooo… vi har ju kylling i karri?

I Dänemark betyder ”vegetariskt” bara att köttet inte härstammar från en ko. Så måste det ju vara? Jag förstår inte annars hur jag gång på gång, år efter år, på diverse fik, snabbmatshak, krogar, pubar och finlirar-restauranger möts av samma enfald: ”Jamen, vi har kylling? Kylling i karri?”

Det heter inte kylling, det heter KYCKLING! Får jag lust att skrika tillbaka. Och kyckling är för fan en FÅGEL! Och fågel är detsamma som KÖTT! Och lär er FOR FANDEN att stava till curry!

Men man får ta seden dit man kommer. Lära sig göra lunchlådor. Lära sig le, digga doften av kylling i karri (FUCK vad jag hatar den lukten). Det är väl det som kallas assimilering.

Det har skett en rockad i min vardag och jag lunchar numera på ett nytt ställe. Jag kände hopp när jag äntrade lokalen. På veckans meny stod kötträtterna uppradade dag för dag. Men jag andades lugnt ty jag hade blivit upplyst om att man varje dag serverade ett vegetariskt alternativ.

Och dagens vegetariska triumf? Grön ärtsoppa med rostad bacon!

Bingo!

Den här låten tillägnar jag Dänemark. Hela jävla Dänemark. Med kylling i karri och allt…

18 kommentarer

Filed under Uncategorized

18 responses to “Hello Dänemark, tell me how you’re doing?

  1. Haha! Helt sant!!
    JAg förstår inte att man kan äta så mkt gris! Eller kylling i karri.
    Fast att be om vegetariskt bär ofta med sig en lite pariasstämpel här i norden.. ”Tja vi har ju kyckling”
    Haha.. Jag fnissar fortfarande. Och beordrar dig till storkok. Eller lunchsandwichar i handväskan

  2. Ska det va så himla svååårt … Va?
    En slabbig Caesarsallad. Eller ärtsoppa med bacon-fläsk. Fy f .. den lede …

    Kram!

  3. Jag älskar deras fläsksvålar. Ville bara säga det. Hej…

  4. Hmmm… du är lite trött på danskjävlarna va? 😉

  5. Men menar du att kyckling inte är vegetariskt? De äter ju majs. Fast… kossor och grisar äter visst också grönt. Ja men då är det också vegetariskt. Tjo!
    Du kan ju alltid säga som min yngsta sa när hon inte gillade det som serverades; nä tack, jag är vegetarisk mot kött.

  6. När vi åt pizza i Köpenhamn frågade servitören om vi ville ha sallad till. Med den svenska vitkålsvarianten i färskt minne tackade vi ja. Fick in var sin skål med fyra salladsblad (är det standard?), en minimal gurkbit och en tomatklyfta. 50 Dkr per per person…

    Men man lär sig…

  7. Hahahahahahahahahahahahaha!

    Jodå.

    Och i Norge händer det en och annan kotlett och potatis, kan jag säga. Jag har utan vinst rotat igenom ungefär fem matbutiker på jakt efter färdigkokta kikärtor på burk, kanske lite quinoa, eller en halloumi..? Åh nej. Matmässiga u-länder, det är vad de är. Och så undrar vi varför de kallar oss Storebror.

  8. : )

    En annan har ju märkligt nog levt en tid i forna DDR. Inte mycket gröna alternativ där heller, även om det gick att köpa ost. Åtminstone i affärerna. Som man sedan kunde lägga på sin lilla smörgås hemma. Det fanns ingen karrikylling heller, bara Karriwurst. En nationalrätt.

  9. Anna

    Var i Danmak för nått år sen och ville ha en vegetarisk smörrebröd-grej med ost på, ja då hade de smulat över nån hackad köttgele över heeela tallriken. Det var så mycket och så fint att det var helt omöjligt att få bort. Där satt jag, hungrig och olycklig.

  10. godiva

    Ibland trivs man hemma. Vid sin dator. Nu är jag ju inte hemma, men vid datorn. Och äter det jag vill, när jag kommer ihåg att äta. Äsch. Det där lät ju inte så bra som jag ville föreställa mig.

  11. Alltså, jag kan en sång man kan sjunga om fegisar. Den heter ”Du er en kylling”. Jag skulle kunna lära dig den så att du kan gnola den när du kolla på alla kyllingar som ligger upphackat uppradade i (relativt) nybredda sandwiches och simmande i karri.

Kommentera

