Farbror Göstas horoskåp

Just när vi vant oss vid tanken på att Farbror Göstas skåp, horoskåpet kallat, troligen brunnit upp, rapar den ur sig en ny stjärnprofetia. Farbror Gösta, som knappt hunnit hämta sig från chocken, låter därmed vidarebefordra följande visdomsord, denna gång främst avsedda för dem med rätt frön i påsen och innehavare av s.k. sambo.

Sensommarens själsliga tsunami sveper tung innanför pannan. Du blir blöt ända ned i skorna. Men minns att självömkan är lika patetisk som en könssjukdom eller två. Ta dig samman! Skörda dina morötter. Den överviktiga Jupiter vältrar sig i rymden likt en förrymd dokusåpa och du får märkliga idéer som troligen leder till vinande katastrof. Träd varsamt fram, du kanske inte är beredd att betala det galaktiska pris som blir följden. Är du filosofiskt lagd bör du resa dig upp, du ska inte ligga och skräpa ens om du tänker stort. Möblera gärna om när du ändå är på fötter. Låt soffan bli din Sofokles. Mars och Venus ligger just nu på kortvåg i rymden och skrevar mot varandra. Detta innebär något rejält stalinistiskt för människans sexualliv varför kotpelaren kan få sig en törn. Vänta inte för länge med pensionssparandet, ty ulvens gump är grå och krabbtaskans vals går i sidled. Det blir inte bättre till jul men det blir annorlunda. Därom sjunger Saturnus sin blues.

Denna planetariska melankoli får följa oss under veckan medan vi begrundar vårt ödes lott. Vi ids inte ens säga ”Tack, Farbror Gösta” och han gitter inte hålla sig vaken, gamlingen.

7 kommentarer

Filed under Farbror Göstas horoskåp

7 responses to “Farbror Göstas horoskåp

  1. TACK, Farbror Gösta! … när du vaknar får du också en stor blöt puss från en överlycklig skata … Och du, Lilla Blå … hur fixar du det … helt fantastiskt … *pust*

    Jag är inte bara lycklig av att läsa din fantastiska text och Farbror Göstas horoskåp utan så himla lycklig över att jag har en brist … en bristsjukdom … jag producerar alltså för lite kortisol eller min binjure gör det .. … dagshormonet … så jag sover alltså hela dagen … alltså min kropp … sover …

    ”Men minns att självömkan är lika patetisk som en könssjukdom eller två. Ta dig samman! ”

    Och nu när jag vet … kan jag ta mig samman, ta mig tusan … yipppiii … Det är slut på självömkan m m m m

    Förlåt för min eufori men …. Kraaam!

  2. Jag som trodde fukten i skorna berodde på regnet men nu vet jag bättre 😉

  3. HA! Låter jag soffan bli min Sofokles är gudarnas dom och mitt fördärv här snabbare än en kanin fortplantar sig. Men för all del, jag kan ju utmana ödet ännu mer.

  4. ” det blir inte bättre till jul men det blir annorlunda”
    Det känns faktiskt betryggande på något sätt.

  5. Marguerite

    Jisses! Farbror Gösta är en poetisk gigant! Man får verkligen ta av sig mössan i vördnad inför för sådan kosmisk klarsyn förmedlat i ett tillstånd av förhöjd medvetandenivå. Ger månne farbror Gösta privatkonsultationer..?

Kommentera

