Bara ett fitthår mellan lycka och olycka

Man kan glädja sig åt en bok lika mycket som en… tja, välj själva… Jag har längtat efter att sätta tänderna i Erik Näslunds bok om Rolf de Maré och nu har jag fått hem den. Dryga tre kilo godis rakt ned i knäet, rakt in i hjärtat. En tripp till andra tider, mina tider.

Jag undrar ibland varför jag blir så lycklig av sånt här. Så lycklig över att få kliva in i den tid där jag känner igen de svartvita ansiktena som vore det gamla vänner. Vad fanken, lever jag inte i nuet? Är inte människor just nu lika viktiga, lika intressanta? Ibland undrar jag om det är något fel på mig. Jag nosar färger och former, dofter och ljudintryck från en tid som sedan länge är borta. Varje gång jag tycker mig hitta rätt viftar jag på svansen, en överlycklig vovve som grävt upp bästa köttbenet.

Men nuet då? Vad gör mig lycklig här? Egentligen? V:s forskande blick – som två blanka speglar av mörkaste choklad, ljudet av en väns skratt, middagar och förtroliga samtal. Konserter där man transformeras. Anblicken av kära ön där ute i havet, trygg och vacker, sundets egen lilla klitoris… Någons oväntade omsorg. Oväntad omsorg får mig på fall. Jag kroknar lite inombords då, lyckan blir nästan bitterljuv. Jag blir lycklig av lukten av teater. Tanken på en länge eftertraktad parfym som snart ska lägga sig över huden. Konjak, cigarr och årgångsjazz i skymningen. Lukten av hav, lukten av brinnande ved, lukten från färska oljemålningar. Beröringen från någon man älskar, möjligheten att själv få beröra.

Ju mer jag funderar, ju enklare tycks det: Lycka är andra människor. Estetisk njutning. Naturupplevelser. Behöver man ha stålar för detta? Nej, inte ens den där estetiska njutningen behöver egentligen kosta något. Det går bra att glo. Vidröra. Smeka. Eller bara fantisera.

Lyckan bor ibland så snubblande nära sorgen. Så nära att de smälter ihop emellanåt och gör mig illamående. Och så den rena sorgen… Nej, den kostar heller inte pengar. Men fan vad den tar betalt på alla andra sätt.

Känslan av att finnas till är den största lyckan av alla, lär Benjamin Disraeli ha sagt. Det finns stunder då jag vill sätta ett ”o” där nånstans. Faktiskt.

14 kommentarer

Filed under Litteratur, Uncategorized

14 responses to “Bara ett fitthår mellan lycka och olycka

  1. Peace in Mind

    Så klockrena ord på lördagkvällen…

    Lyckan kostar inga pengar, den ger. Alltid tillbaka. Så bara där att andas in den och bli hög. Och mina ord borde nog vara lite mer distinkta här, men efter lite drink o en underbar middag med några sköna människor…ja, lite snurrigt lycklig har jag nog blivit.

  2. Ja-a du … du kan då få allt sagt … på ditt Lilla Blå-sätt. Här behövs inga finstilta tillägg.

    Massor av kramar och God Natt, min skatt …

  3. Tack världens bästa Lilla Blå! För ord som berör. Och en rubrik som får det att hoppa till i hjärtat. Jag önskar dig alla omsorger och beröringar som finns att få. Kram!

  4. Du är bara bäst!
    Kram i natten.

    /Marie

  5. Men han föddes 1888, tänk om du varit arkeolog. Då hade det handlat om det förflutna.

    I min mammas poesialbum skrev en väninna så här:

    ”Lyckan i livet är inte beröm
    inte skönhet eller pengar
    Lyckan är bara en svindlande dröm
    som rör vid heliga strängar.”

    Eller som Den gode Pugh skrev
    ”Sorgen är bara en annan stund en glädjen”

    För övrigt verkar boken förbaskat intressant!

    • Tack för citaten. Dem tar jag med mig. Boken rekommenderar jag, även om jag själv inte hunnit läsa den, bara bläddrat. Den är tjock och tung och inget man lägger i handväskan. Väger dryga tre kilo. Men innehållet uppväger allt det där. Ett levnadsöde av rang!

  6. Fantastiskt skrivet..

    Lycka är en balans.. Det ligger närma olycka och melankoli.
    Kanske än närmare när man är kreativ.
    Kanske närmare när man känner efter och känner mer.

    Men å andra sidan… inte alla kan känna lycka bara av att se andra. Det är också en gåva.

    • Tack Åsa.
      Att känna och reflektera ”för mycket” är ibland, ofta, en förbannelse. Önskar jag kunde stänga av. Bli en lycklig idiot.

      • Jag har också tänkt det. Att det vore skönt att känna mindre, tänka mindre, VARA mindre.

        Men sedan tänker jag alltid att jag har fel, och att det ju är en nåd att vara så. Faktiskt. För trots att det kanske gör dalarna djupare gör det också utsikten från topparna rikare.

  7. Jahupp, så har jag seglat runt i skog och sjö med själen i korgen hela helgen och landar här, på samma plats jag på något sätt lämnade nyss. Ja jäklar vad du kan uttrycka dig på ett omfattande sätt. Tack./Loll

  8. Majsan

    Om det är nåt fel på dig?
    …….Meeeeeen du vet väl att………

    Det är ni som e dom konstiga, det är Lilla Blå som är normal.

  9. Pingback: Mittemellan | LILLA BLÅ BLOGGEN

Kommentera

