Moder Jords lilla Jansson

Jag gillar sensommaren. Naturen taggar ned, blir svullen, mosig och mer dämpad i kulören. Försommaren är rena cocktailpartyt, det är glam och överdåd, det sprätter och slår ut här och där i vansinnig takt och man själv smittas och blir som en höna utan huvud. Men det tempot orkar ju ingen vettig hålla. Ni vet hur det är med partyn; frampå småtimmarna är det något par som ska skiljas, någon ligger avtuppad i rabatten, någon gråter och tonen är inte lika kaxig. Så de som orkar hålla ut samlas i köket, nattamaten kommer fram och man sitter där, lite svullen och spak, lite muggig men vid liv.

Jag tror det är så med naturen också. Just nu plockar Moder Jord fram sin lilla Janssons frestelse, klämmer ned sitt feta arsle och rapar. Det är inte längre så bråttom, allt går lite långsammare, man bryr sig inte lika mycket. Skit samma om klänningen sitter bra, skit samma om man inte hinner hit eller dit. Man kan bli kvar vid naturens överfulla diskbänk för ett stilla small talk med en avdankad likasinnad.

18 kommentarer

Filed under Uncategorized

18 responses to “Moder Jords lilla Jansson

  1. lovely_godiva

    Vilket inlägg. En liten rap kan man klämma ur sig utan att skämmas. Och solbrännan, äh.

    Püss!

  2. Nu fick du mig att minnas när det vaaar party ”på riktigt” … när det var så här som du skriver … ”Ni vet hur det är med partyn; frampå småtimmarna är det något par som ska skiljas, någon ligger avtuppad i rabatten, någon gråter och tonen är inte lika kaxig. Så de som orkar hålla ut samlas i köket, nattamaten kommer fram och man sitter där, lite svullen och spak, lite muggig men vid liv”.

    När har jag kommit dithän … att jag ”kan bli kvar vid naturens överfulla diskbänk för ett stilla small talk med en avdankad likasinnad.” …

    Jag är där … jag ääär sensommaren … med stressande sensommardagar som accessoar och som motvilligt tvingas fram mot de där dimmiga höstregnsdagarna … *snyft*

    Kram!

  3. Vardagsfilosofi per excellence! Mycket vackert uttryckt dessutom!! Kepsen av!!! =)

  4. Ann

    Alldeles underbart formulerat! En riktig käftsmäll åt den svulstiga försommaren som väcker så mycket förhoppningar och ofta en liten unken smak av besvikelse. Va fan, blev det inte mer än så här… 🙂

  5. Åh du har ett helt underbart mustigt språk som gör mig rusig! Självklart är sensomamren som en Jansson! Lite för gräddig, men som gjord för sena samtal.

    Applåd!

  6. Rötmånaden i ett nötskal säger jag som sitter här med min klänning som krympt 5 cm (på längden!) samtidigt som jag konstaterar att du använder orden väl!

  7. wettexvarlden

    Ett amen på det! Nu blev jag sugen på Jansson. Är det jul snart?
    Puss lilla gurka!

  8. Håller helt med. Augusti och september är årets bästa månader…

Kommentera

