Kärringfilm, anyone?

För varmt för att äta. För varmt för att supa. För varmt för att knulla. För varmt för att sova.

Människan har det inte lätt.

Vad återstår?

Glo på film.

Jag valsar igenom vackra bagateller som ”Små skandaler” (Easy Virtue) och ”City Island”. Den ena för att den bygger på Noel Cowards pjäs och jag är en sucker för Noel Coward, som med sina eleganta elakheter och träffsäkra ironi påminner mig om Oscar Wilde. Den andra rullen ser jag för att rycka lite liv i Andy Garcia-tarmen. Den har legat hoprullad som en slak boa i alltför många månader.

Båda filmerna gör sitt jobb, underhåller för stunden utan alltför mycket krav på hjärnaktivitet. Andy ser inte alltför tjock ut, City Island är småmysigt rolig fram till slutet, då allt blir sådär förutsägbart amerikanskt ”nu ordnar sig allt”, men innan dess har man stiftat bekantskap med en tonårig son som tänder på extremfeta fruntimmer som lagar mat, en kåkfarare, en strippa och… nä, det räcker så. I ”Små skandaler” lufsar en orakad Colin Firth omkring med tjocka sjalar i sommarvärmen och ser uppfriskande sur och unken ut, han är katten bland hermelinerna på det engelska lantgodset, bland snipna kärringar, bitchiga chihuahuas och en halvtankad butler spelad av Kris Marshall.

Apropå mat… idag ska jag spana in Meryl Streep i ”Julie & Julia”. Merran, det är en av kärringarna med guldstjärna i min bok. Här låter hon dessutom halvtoppad för jämnan. Det övriga girlie-bjäfset kan man väl både ha och mista, men som sagt… det är varmt… jag har stängt av hjärnan för att den inte ska rinna ut genom öronen. Glo på film, folks. Här kommer den korta versionen av ”Julie & Julia” för er som bara orkar dryga tre minuter:

6 kommentarer

Filed under Andy Garcia, Film och TV

6 responses to “Kärringfilm, anyone?

  1. Hahaha, du är störtskön, Lilla Blå!
    Jag ska tänka på dig ikväll och höja mitt rödvinsglas i en skål.
    Pöss!

    /Marie

  2. Jag ta det lugnt men blir ständigt invaderad … Kul i och för sig med Sonen och Pa och Alice men … ibland önskar man sig lite ”movietime”.

    Apropå Meryl Streep har jag från flera håll fått höra att jag är lik henne …. speciellt efter Out of Africa-filmen … (Det var dååå det)

    Och när jag ser filmsnutten Julie & Julia är jag benägen att hålla med … Nu börjar jag likna nåt. Eller nån. Eller … Kanske jag skulle ändra frisyr … hmm till de där käkbenen …

    Se filmen, det skall jag alldeles bestämt ta mig för.

    Ha det … i värmen och njuuut.

    Det gör jag trots att jag halkar omkring i mig själv av dessa … svettfloder … och har svårt att hålla mig på banan.

    Kram!

  3. Finns en viss likhet om jag får blanda mig i denna ordväxling! Ibland är underhållning för stunden precis vad man orkar med 😉

Kommentera

