Bara en parentes i bloggpausen…

Efter en veckas vistelse i guss fria natur där solen lagt en lätt fylletouch över näsan och nerverna slutat skälva som darrloppor är jag hemma för att tvätta och fylla på kaffetermosen.

Under veckan som gått har jag gjort följande iakttagelser:

– om man inte har TV, radio, tidningar, datorer eller annat bling-bling som stör kan man på fullt allvar ägna en hel timme åt att studera en myra fyllna till i en klick marmelad och dessutom – dessutom – tycka att det är mycket bättre än Discovery.

– det finns ett särskilt slags semesterfirare som man känner igen på långt håll: akademiker i övre medelåldern som lägger dyra pengar på färdigskrynklade linnekläder och som när de kommer ut på landet låtsas att de är i Provence, tar på sig stråhatt, cyklar på tandem och idisslar såna där j-la Gösta Linderholm-visor så fort de kommer i grupp. Herrarna har dessutom en tendens att knäppa upp skjortorna och ogenerat blotta sina feta magar, skära ost med kniv och tala om akvarellmålning som om det vore tipsextra.

– dragspel i ottan är ingenting annat än djävulens tarmtömning! Det torde kriminaliseras ögonblickligen, midsommar eller ej!

– en öde strand vid ett hav i kvällningen är ingenting annat än zen!

– att kunna öppna sin dörr direkt man vaknar och kliva ut i en grön trädgård där luften är syremättad och ren och sätta sig på arslet och njuta kaffet så länge man vill är som att få en välment klapp på kind av gud farsan själv.

Men nu väntar annat. På återhörande.

22 kommentarer

Filed under Uncategorized

22 responses to “Bara en parentes i bloggpausen…

  1. Vad vore livet … och sommaren … utan parenteser!

    Jag är glad för din parentes …

    Om en vecka sisådär … efter min Peace & Love-vecka i Borlänge … drar jag på mig mina färdigskrynklade linnekläder, sätter stråhatten på skulten och sätter mig någonstans ute i guss fina natur och mååålar akvarell så det stänker om det … Gösta Linderholm lämnar jag … natuuurligtvis … därhän även om hans fru tycker att vi är lika, han och jag och det där med att cykla vare sig det är på tandem eller vanligt … lämnar jag till er ungdomar. Det räcker med att ha brutit fotleden medelst fall från cykel en gång …

    Puss och kram! …

    • Ha! Det kan du försöka slå i mig. Att du är lik Gösta L alltså.
      Men måla akvarell, du. Gärna några skamliga sådana som du lägger ut på bloggen sedan. Det vill vi se.

  2. wettexvarlden

    Tjena gullet! Låter som om du har det fint och det har du förtjänat.
    Nu ska jag kliva ut genom min dörr och dricka kaffe och glo på hunden när han springer fram och tillbaka över gräsmattan. Också ett sätt att fördriva tiden.
    Fortsätt gotta dig och stor kram!

    • Jag vill inget annat än att gotta mig. Jag vill gotta dygnet runt. Jag ska aldrig mer arbeta. Jag ska bara ha gottesemester från och med nu. Har jag bestämt. (Men jag har å andra sidan väldigt lite att säga till om).

  3. För mig får du gärna slänga ut fler parenteser.
    Härliga iakttagelser… hi.
    Fint att du har det gott.
    Puss!

    /Marie

  4. Briljanta slutsatser i bloggpausen.
    Jag känner att jag längtar efter druckna myror som underhållning. först bara lite lite fotboll till.

  5. Låter som att du befinner dig på Österlen. Cyklande män i stråhatt som idisslar Gösta Linderholmlåtar är vanligt förekommande där, vad jag vet.
    Liksom viljan att visa bröstet, ungefär som Ranelid..

  6. Kommer det dessutom en med gitarr och kallar sig trubadur kan jag skjuta honom (det är oftast en han) på fläcken. Träffar jag fiol-/dragspelspellejönsarna också så tar jag dem med. Annars sug i dig klorofolfyllan och annan fylla och fortsätt ha det gott. Jag väntar några veckor till innan jag semestrar fullt ut. Pussar och kramar om vart annat.

  7. Manoito

    Word!
    I lördags lurade jag en linneskrynklig Stockholmsgosse genom att ge galna vägbeskrivningar till Backåkra. Snubben ska vara glad om han är framme på torsdag.
    Priset man betalar för att vara dryg mot en Sandhammarkille på hans egen strand….
    Puzz

  8. Tomtenietzsche

    Nu vaknade en marmeladlängtan i mig. Mera marmelad genast! Är jag en myra?

  9. Jag, koltrasten, myggorna och getingarna hälsar från Finland. Från där ängarna breder ut sig och björkarna rasslar som klockspel i vinden. Utan en enda skrynklig linnebralla i sikte. KRAM

  10. Mina egen parenteser:
    gräsmatta, kaninhage, äppelträd, ( Martini Bianco ), grillos, kusinbesök både hit och dit, (whisky ) fikakorg (Amaretto)

Kommentera

