Rymma med cirkusen?

Okay, jag erkänner, jag läser horoskop. Men inte såna där fjantiga treraders i dagstidningar som appellerar till fem miljoner människor på en gång och därför är lika osanna som en väderleksprognos, utan de mer… riktiga. Ja, vad tusan, jag läser treraders också. Men då läser jag hela zodiakens prognoser på en gång, alla tecknen, och så glömmer jag bort innehållet. Ibland tänker jag att jag kunnat skriva det bättre själv. (De flesta skulle kunna skriva det bättre själv!) Men likförbaskat läser jag… till morgonkaffet. Varje dag samma rutin: pinka, koka kaffe, kolla horoskopet, dricka mer kaffe.

Inhemska och utländska astrologer är överens – det är saker i görningen nu. Feta himlakroppar rullar närmre varandra, det är något slags kosmiskt gnuggande som kallas konjunktioner (ja, jag gör mig lite larvig nu men det får ni ta, ni är ju vana) och i horoskop efter horoskop talas om en sjuårsperiod som tar slut och en ny elvaårs dito som tar vid (eller hur det nu var). Det är knoppar som ska brista, det är prylar som ligger i startgropen för min del. Det som varit har varit men nu får det vara nokk med skiten, nu ska nya färdriktningar dras upp och vindarna vända.

Det är inte utan att jag läser med stigande spänning. De där astrologerna är plötsligt så rörande eniga. Jag checkar webbsida efter webbsida, tidning efter tidning. Alla talar de om en sak: nya excentriska människor kommer i min väg!

I rymden pågår något planetäriskt hångel som inte inträffat sedan 1927-28 så nu jävlar kan bullarna brännas vid och hjärtat fläkas vidöppet. Jag läser om hur nyfiken jag kommer att bli på att prova sådant jag aldrig tidigare intresserat mig för (neej, inte fotbolls-VM, va?), hur jag kommer att dras till excentriska, udda människor (vilka då? vilka då?) och hur jag påbörjar en ny fas i mitt liv.

Det tilltalar mig. Det suger till i magen, jag spiller ut lite kaffe och fjollar runt i tankarna. Är det sant? Ska mitt liv ta en helt ny inriktning nu? Det är ju det jag vill! Ut med det gamla, de invanda hjulspåren som inte tycks leda annat än i cirklar – och in med något nytt, något helt nytt. Jag vill ju vidare – på alla plan! Det är dags nu!!!

Så i ett par veckor har jag läst, väntat och grubblat och känt efter om de där knopparna är färdiga att brista snart. När kommer de, excentrikerna? Hur känner man igen en excentriker? Bär de svandunsboa och går på styltor? Har de huvudet påskruvat bak- och fram? Kommer jag att känna igen dem? Kommer vi att bli vänner med en gång? Aaah, vad jag längtar! Komnurå, I’m all for you, body and soul!

 Förra gången vi väntade på excentrikerna. 1927.

9 kommentarer

Filed under Uncategorized

9 responses to “Rymma med cirkusen?

  1. Hi, vad jag tycker om dig!
    Lööööve!
    Du, allt kommer i din väg, du har det i din öppna hand…

    /Marie

  2. Aha..men det är ju solklart! Du kommer ju till Hufvudstaden i slutet av Juni? Jag kan lära dej kasta lasso, är det nog excentriskt? 🙂

  3. Jag är så himla vanlig att jag antagligen är excentrisk av den anledningen. Så kanske vi springer ihop med varandra i något gatuhörn när du är här.

  4. Excentrisk … hmmm. Jag vill inte ta ner dig på jorden med dina förväntningar men vi är nog alla till mans excentriska. Mer eller mindre. Utom en del förstås … de som alltid frågar sig … vad skall grannen säga? Men excentrikerna har sällan utmärkande drag utom en del förstås med fjäderboor, som du nämnde, eller små lustiga hattar. Men de flesta är nog ganska ”anonyma” i sin excentricitet. . Lilla Blå en inte så oäven excentriker kommer att möte sin like snart. Var så säker … Så håll korpgluggarna öppna …

    Ditt nya liv har börjat! … säger jag som faktiskt har tagit en kurs på nääätet i att tyda och ställa horoskop. Men det kan jag berätta om en annan gång.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Excentrisk

    • Jag har ögonen vidöppna och glasögonen på, Skatan. Men sker det inget drastiskt och underbart snart kommer jag att hålla hela kosmos ansvarigt! Banne mig!

  5. Roligt att få följa dig! Spännande

Kommentera

