När man inte vill se nåt j—a fotbolls-VM

Tillhör du, liksom jag, den där sorten som gillar dokumentärer? En bra dokumentär fångar in en som en torsk i nätet och rätt som det är sitter man där och glor storögt på ett ämne man kanske inte ens visste om att man var intresserad av. Men man blir intressad – om dokumentären är bra.

Jag äger ingen TV-apparat men brukar ibland tanka ned något program från svenska televisionen. När man inte äger en TV blir man extremt selektiv med vad man tittar på. Så glor jag på något från TV så är det i åtta fall av tio en dokumentär. Men i sanningens namn är det inte alltid så många dokumentärer som erbjuds via svt. En pärla då och då, javisst, men utbudet kunde vara större.

Så varför inte tipsa er om grannlandet. Nej, inte Danmark (det kan vi ta en annan gång) men Norge. Där finns faktiskt ett helt gäng nedladdningsbara rullar gratis och jag har de senaste veckorna glott mig igenom filmer om både Egyptens pyramider och Bryan Ferrys skivinspelningar (heter ”Roxy Music – for your pleasure” och rekommenderas). I en annan rulle var Edward VIII inte bara kungen som abdikerade för Wallis Simpsons skull men en naiv nazi-anhängare som riskerade Englands säkerhet under 2:a världskriget. Jag har sett dokumentären om kvinnliga detektiver i Brasilien och jag har följt historien om varför stölden av Munchs ”Skriet” visade sig bli en bra affär… m.m. Dokkisar is simply the shit, om ni frågar mig.

Dessvärre ser det norska dokumentär-registret fylligare ut än vad det är. Flera av filmerna går inte längre att ladda ned, men klicka dig in i djungeln och se vad som händer. Rätt vad det är sitter du där, som torsken i nätet.

Varsågod! Länken för dig som inte vill sitta och glo på fotbolls-VM i helgen men inte heller vill ut och blöta ned dig i regnet.

6 kommentarer

Filed under Film och TV

6 responses to “När man inte vill se nåt j—a fotbolls-VM

  1. storabh

    Ja, fy fan. Är det inte fotboll så är det bröllop. Jag lägger av TVn. Du kanske vill bli medlem i kultur och antielitidrottsföreningen Bryssel-85, när vi kör igång igen?

  2. Fotboll kan vara väldigt spännande. De flesta matcher består dock av 89 minuters tjongande av bollar fram och tillbaka och 1 minut spänning. Det blir ett väldigt slöseri med tid att vänta på de där minuterna av spänning. Därför brukar jag vänta till sportens sammanfattning och titta på highlightsen.

    Jag skall kolla in de där norska dokumentärerna. Norge är ett föregångsland.

  3. Tack för tipset … jag gillar också dokumentärer och läser t ex med förkärlek biografier också och de behöver inte ens handla om någon ”kändis”. Det är alltid spännande att få lära sig nytt, få veta mera eller krypa under skinnet på någon som t ex levt under andra tider än en själv.

    Apropå Bryan Ferry läste jag i tidningen att han ställer ut sin konstsamling. Han har visst själv både studerat konst och undervisat och alltså också en betydande konstsamlare. Bl a annat hade han tavlor i sin samling av Vanessa Bell, du vet … Virginia Wolfs syster.

    Man måste verkligen sovra i TV-utbudet …

    Kram och God Natt!

    • Då kan du kolla in dokumentären om honom och hans grupp Roxy Music. Skulle kunna vara något för dig. Titta också på rullen om Chaim Soutine. Från ”tiden…”. 😉

Kommentera

