Howlin’ Wolf

Jag är en dag för sent ute men vad spelar det för roll? Kanske är det annan tideräkning där Howlin’ Wolf numera befinner sig? Manolito påminde mig, Petter påminde mig. Igår skulle Howlin’ Wolf fyllt 100 år. Så jag säger ”Happy birthday” till farbror Varg, en av de bluesröster som följt mig sedan tidig ålder, och passar samtidigt på att tipsa om ”Cadillac Records” från 2008, för de av er som gillar blues och soul. Filmen handlar om bolaget Chess Records uppgång och fall, hur grundaren Leonard Chess i Chicago samlade Willie Dixon, Muddy Waters, Etta James m.fl. omkring sig och gav ut deras musik. I filmen gestaltas Howlin’ Wolf av Eamonn Walker. Karl’n verkar livsfarlig. Nu har ni ett hyrtips inför helgen. Allt kan inte bara vara fotbolls-VM. Det finns något som heter musik också. Tack och amen!

2 kommentarer

Filed under Film och TV, Musik

2 responses to “Howlin’ Wolf

  1. vildhunden

    Att min namne skulle fyllt 100 missade jag också. 😦
    Jag förmodar att jag får krypa på knäna till Canossa för att botgöra detta.
    Men, You’re still rocking Mr. Wolf!

Kommentera

