Engelsk utflykt och sänglitteratur

Han var egentligen typisk för många män, den lille stele engelsmannen. Jag har träffat flera sådana karlar, bl.a. i släkten, som med hemlighetsfull min kör iväg en i bil utan att tala om var vi ska. Här var jag på den engelska landsbygden och forslades runt i bil av en snubbe som lät exakt som Hugh Grant när han talade, även om han – det ska erkännas – såg lite bättre ut. Så parkerade han bilen och vi klampade ut, jag i fina lågskorna,  han tyst och hemlighetsfull.

–          Ska vi gå någonstans? Var ska vi gå? undrade jag men fick såklart inget svar.

Så följde en mindre trevlig promenad genom något slags skogsparti eller en enormt stor park. Jag hade säkert uppskattat det mer om jag visste var vi var på väg, hur länge vi skulle gå och om jag hade haft ordentliga skor på mig. Engelsmannen pekade på några träd, kan det ha varit gamla pampiga ekar? Han mumlade något och såg förväntansfullt på mig. Ja, och? Jag hade sett träd förr, jag är ju för fanken uppvuxen i svenska storskogen. Efter en lång tur med sliriga uppförsbackar i lera stod vi på en höjd och såg ut över nejderna. Tjusigt? Jo vars.

Så pekade min engelske guide mot höger och jag såg vad han ville visa mig. En bit längre bort, tjusigt utav bara den, låg där ett gigantiskt brittiskt gods, sådana där som jag bara sett på film tidigare. Månghundraårigt, bastant, magiskt och åtråvärt. Jag stod bara och glodde en lång stund. Där ville jag bo!

Det där är många år sedan och den enda upplysningen jag fick då var att slottet tillhört Vita Sackville-West, författarinnan och poeten. Engelsmannen guidade mig på andra slott – slott där vi faktiskt fick komma in – och jag har  trampat några fler pampiga byggnader sedan dess, men det där åtråvärda i fjärran, där det var tillträde förbjudet och som låg som en tavla precis inom räckhåll men ändå så avlägset, det stannade kvar i minnet. Men fasen jag visste vad det hette.

Men nu vet jag. Jag läser om Bloomsbury-gruppen och där dyker naturligtvis Vita Sackville-West upp. Förutom att hon hoppade i säng med bl.a. Virginia Woolf och skrev böcker ägnade hon sig åt maffiga trädgårdsanläggningar. Men det där kanske jag får återkomma till. Även om kvällen är tidig drar jag mig tillbaka med boken ”Leka med modernismen”.  So long, folks.

 Slottet? Knole Castle i Sevenoaks.

Och ja, det är härifrån världens snyggaste soffmodell härstammar, Knole-soffan, som kom redan för 350 år sedan. Du vet de där sofforna med snören i hörnen… Inte? Jamen, googla då, människa!

 

11 kommentarer

Filed under Litteratur, Resor

11 responses to “Engelsk utflykt och sänglitteratur

  1. Jag har lustigt nog just läst om henne i en trädgårdstidning! Hon var tydligen (som du väl läst om nu) enormt trädgårdsintresserad och skapade bl.a. en ofta kopierad ”vit” trädgård i sin slottspark. Jag läste, såg bilderna, rabatterna och slottet och kände medelåldern slå ut i full blom – jag kände mig för första gången riktigt tilltalad av att åka till England på trädgårdsresa. Jeeez. Det har nästan gått över, men om jag läser den dära boken du har, då kan det nog gå illa.

    • Drar du iväg på trädgårdsresa, så säg till mig innan, är du snäll. Jag har visserligen inte en trädgård, inte minsta tuva, men det bor en Verklig Kärring i mig, tro inget annat. 😉 Det är samma sida av mig som får mig att prova tanthattar, gå i fotriktiga skor och anse att svordomar är på tok för vulgära. (Men jag har ju en annan sida också, gu’skelov, och hon svär som satan i protest, bojkottar kungahus och har sig). Men trädgårdar är ball. Gärna då engelska.

  2. Vita Sackville-West är förstås en gammal bekant liksom hennes liv och leverna bl a tillsammans med Virginia Woolf. Läste en biografi någon gång också förstås, skriven av sonen Nigel Nicolson. http://en.wikipedia.org/wiki/Portrait_of_a_Marriage

    Dessa excentriska engelska ladies har alltid fascinerat mig … Skulle inte haft något emot att vara en själv.

    Men men … man är som man är … som man är …

  3. wettexvarlden

    Jag har nog läst samma bok som Huskorset. Ååååh en sån trädgård. Kanske det kan funka att kopiera till vår lilla plätt…

  4. Där kan man tala om att blicka ut över ägorna…

  5. Intressant och kul blogg! Nått emot att man lägger upp den på sin blogglista??

Kommentera

