Total rålycka och total bestörtning!

Gud, gud, gud!!! Vilken jävla dag. Total rålycka och total bestörtning. Allt på samma gång. Tillvaron gungar till och jordskorpan skälver. Neubauten till Köpenhamn i höst! Mina berlinska älsklingar. Jag kommer att hänga på låset när biljetterna släpps nästa vecka! Denna gång får jag inte missa dem. Jag får inte! Och så bestörtningen: den ofattbart fräcka kuppen av fem konstverk i Paris imorse! Det känns som en spark i magen. Modiglianis målning av damen i gult är stulen!!! Jag har stått framför den i verkligheten, en hel eftermiddag, och kämpat med gråten i halsen. Bara för att jag älskar Modis tavlor. Jag minns muséet, jag minns de andra konstverken i samma lilla sal. Jag minns känslorna och kicken jag fick. Lyckan och längtan och sorgen i en enda salig blandning. Nu är den i händerna på några jävla konsttjuvar. Tidningarna uppskattar värdet på de fem stulna tavlorna till dryga fem ofattbara MILJARDER kronor och summan får skallen att snurra och det hela är ofattbart men det enda jag känner är den brutala sparken i magen och det eviga nej-nej-nej som ljuder inombords.

Det finns människor som inte förstår annat än att värdera tavlor i kronor och ören. De som inte förstår känslorna, historien, kicken, det totala optimala slutgiltiga underbara fantastiska som man kan känna när man står framför originalet. Jag skiter i de där miljarderna, men allt inom mig vrider sig i total fucking jävla plåga av tanken på att Femme à l’éventail är på villovägar!

Ja, jag är en fjolla. Men det finns vissa bilder som får mig att dö och födas på nytt när jag ser dem. Konstverk som får mig till månen och tillbaka, som ger mig samma ofattbara himmelska kick som en svinaktigt bra rockkonsert eller en tiostjärnig orgasm. Har man en gång upplevt det vill man bara tillbaka till den där känslan. Modi är stulen, min Modi. Jag vill slå på någon!!!

Och mitt i alltihopa får jag brev om att ett av mina absoluta favoritband gästar Byen i höst. Jag tar det som tröst. Plåster på såren.

Solen är balla kulan, sjunger Hasse & Tage i Spader Madame. Idag, över hela Byen står Balla Kulan under eftermiddagen och viner ut sitt guld i feta, tryckande vågor. Jag kan inte låta bli att le.

En otrolig dag. En ofattbar dag. Jag är en liten skit i ett stort kosmos och känslorna tumlar runt. Är det vår nu?

10 kommentarer

Filed under Konst, Musik, Uncategorized

10 responses to “Total rålycka och total bestörtning!

  1. I’ll have what she’s having!

  2. dr. no

    Jag betackar mig för epitet som ”jävla konsttjuv”. Har inte ondskefulla genier också rätt till estetisk förfining?

    Nu hade jag visserligen beställt ”Medusas flotte” och lite annat i samma stil också (högg ju Skriet för några år sedan om du minns) för att upprätthålla skenet, men dessa fem var prioriterade och fick gå i första vändan. Louvren blir det på måndag, om allt går enligt planerna…

  3. … och vad skall de förbaskade konsttjuvarna göööra med damen i gult nu då? Gömma henne i en källare och glutta på henne då och då för inte lär han kunna sälja henne … eller de andra ”dyrgriparna”

    Så himla lågt … och sniket … och katastrofaaalt!

    Kram!

  4. Det är hänryckningens tid, kära Lilla Blå! Mellan hägg och syrén!

Kommentera

