Blå måndag

Håll med om att det låter poetiskt – blå måndag?! När jag lyssnade till samtalet i personalmatsalen idag, lite halvdrömsk över potatissalladen, trodde jag först att mina kollegor hade känningar av blues. Men blå måndag är bara ett mycket märkligt och danskt hittepå där nykonfirmerade ungdomar är lediga från skolan. För när det är blå måndag så ska ungarna få smak på vuxenlivet genom att bege sig ut på stan och sätta sprätt på alla pengar de fått i konfirmationsgåva av föräldrar, mor- och farföräldrar. Det ska inhandlas kapitalvaror och kläder och så ska ungarna supa till. Handlarna gnuggar händerna denna dag varje vår. Föräldrarna förtivlar. Blå måndag.

I Köpenhamn vacklar det omkring mosiga fjortisar i drivor ikväll. Blues får de först imorgon. När pengarna är slut, de nyinköpta mobiltelefonerna tappade i kanalen och skallen värker och mödisen är väck. Eller hur det nu var. Blå måndag. Danskt hittepå.

Slut på kulturutbytet för idag.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Blå måndag

  1. vildhunden

    ”Blue Monday how I hate Blue Monday
    Got to work like a slave all day
    Here come Tuesday, oh hard Tuesday
    I’m so tired got no time to play”

    Ha det gott Lilla Blå! Snart är det tisdag 🙂

  2. Bla mandag … later inte sa blue nar de sma ”ringarna” saknas over a:na 🙂 och det mest blir bla bla blaaa

    En sadan mandag hade jag aldrig hort talas om forut. Sjalv hade jag en bla sondag OCH mandag i den gamla vanliga betydelsen: blue.

    Kram och Ha det … som Sonen sager. Ha det …

  3. wettexvarlden

    Vilken färg har tisdag? Rosa? Det tycker jag hade varit snyggt faktiskt. Kanske kunde vara något att införa för oss tanter. Rosa tisdag.

  4. Alla veckans dagar har en färg. Det vet alla som har den här förmågan att se bokstäver och siffror i färg.
    Som jag. Söndag vit, Måndag ljusblå, tisdag gul, onsdag grön, torsdag brunröd, fredag vinröd, lördag rosaröd. Där har du dem alla!
    Så blå måndag här med. Jag svär på att det finns dom som också ser dagar som maträtter eller som känslor. Bara fantasin sätter gränser. Eller inställningen… eller nåt./tjoho denna gula tisdag, lite sprallig med fiskpinnar!

  5. Peace in Mind

    Blå måndag…jag missade. Nu e re bara jävligt blåsig tisdag och långkalsongerna på. Isvit tisdag. Typ.

  6. Hade en kollega som ibland unnade sig en sådan. Fast han var varken nykonfirmerad eller fjortis…Undrar om det inte är ett gammalt uttryck…

  7. storabh

    Ja, nog verkar det danskt alltid.

Kommentera

