Knark i strupen – våren är här!

Vissa grejer vill man bara inte undanhålla er. Sjunde biran i raden, ja. Ser ni? Det finns dansk öl och så finns det DANSK ÖL! Nedan följer en utförligare förklaring från bryggeriet i Kjellerup. (Som dessutom har ölsorten Cowboy i tre upplagor; Den Gode, Den Onde och Den Grusomme. Är Clintan underrättad, undrar man?)

KNARK’en fås i flere udgaver betegnet med romertal, hvoraf den milde – KNARK III – nu er på markedet.

Efter romertallet angives brygnummeret – her KNARK III T3. Hvert bryg er individuelt i sit forløb, og de forskellige brygnumre kan variere i smag og eftersmag.  

KNARK IV, som planlægges frigivet omkring sommer 2007, er normalversionen med 11% alkohol. Den er på alle smagsparametre stærkere en KNARK III, men smagsbalancen er den samme.

KNARK V, som først brygges senere i 2007, bliver en choko-version af KNARK IV, hvor maltsammensætningen og humlingen ændres for at fremhæve chokoladesmagen.

Endelig er der en KNARK VI på tegnebrættet; en vildere udgave af KNARK IV med 14% alkohol, tørrere eftersmag og mindre kulsyre, men fortsat en afbalanceret og elegant russer.

Det är en jädra massa knark som kommer från Danmark tycks det. Och starkare blir det för varje utgåva. Skam till sägandes måste jag erkänna att jag inte provat en enda sort. Vad mer, vad mer? Modehuset Chanel möter våren med att ge ut en ögonskugga kallad Damp. Och jag? Ja, jag säger inget mer. Jag tar nallen, filten och nappen och går och lägger mig.

6 kommentarer

Filed under Öl

6 responses to “Knark i strupen – våren är här!

  1. Jag tar gärna både lite knark och blötpussar när det så generöst bjuds. Själv kan jag bidraga med hästgnäggargarv och en stärkande klapp på kind, alt en uppmuntrande buff i rumpan, allt beroende på hur pass långt hon regredierat, Lilla Blå. Mina bästa, hur som haver,
    hälsar HK, även hon på väg upp på banan.

  2. smyg

    Jag som trodde att Cosmopolitan var den dryckesdravinistiska utvecklingens höjdpunkt! Får kanske omvärdera det. Skål, och trevlig helg!

  3. Tremendously BN

    Bejbi, ja kommer meresamma! Nu börjare likna nåt. (Vafför vafför flytta ja från Danmark???)

  4. 🙂 🙂 🙂 Alla goda ting ar tre!

    Kram, kram, kram!

  5. VAAAR får man tag i cowboyöl??? 🙂

Kommentera

