Påsk på parkbänk

– Ska vi byta? hojtar karlen på parkbänken till det äldre paret som går förbi. Så pekar han på ölflaskan han ställt bredvid sig på bänken och sedan på kvinnan som går bredvid mannen.

Paret stirrar först men så klämmer mannen ur sig:

– Nej tack.

– Är du säker? Glad Påsk för fan!

– Glad Påsk, svarar paret unisont, som inövat.

Jag tror inte de kände varandra, paret och mannen på bänken. Som nu istället får syn på mig där jag kommer med två matkassar.

– Tjenare, damen. Tjenare!

Jag nickar lite tillbaka.

– Vill du ligga?

KLART MAN VILL LIGGA! Har jag lust att ropa tillbaka. Men istället går jag bara förbi. Han hojtar efter mig:

– Glad Påsk påre, för fan!

En stockholmare, långt hemifrån. Jag undrar om han sitter där idag också?

4 kommentarer

Filed under Gubbar

4 responses to “Påsk på parkbänk

  1. Undrar vad han hade sagt om du svarat ”jatack, men pax för att vara överst”?

  2. Lilla Blå

    Jag tror han hade blivit överlycklig.

  3. dr. no

    Ack, ett klassiskt fall av det nordiskt kyliga sinnets oförmåga att gripa tillfället i flykten.

    Eller kanske bara ”Man måste våga för att vinna.”

    Eller min favorit ”som man bäddar får man ligga.”

Kommentera

