Kaos är granne med Gud?

I Lilla Blå Bloggens allra första inlägg skrev jag att mitt kök liknade en låt av Tom Waits. Det var då bloggen och jag vinglade ut som kalvar på grönbete i cyberspace, då för snart tre år sedan.  Nu vet jag inte vad Tom Waits skulle sagt om mitt kök idag men jag ger er en snabb skiss, okay?

Jag hukar över mitt köksbord, belamrat med två datorer, en halvmeter stor hare av choklad som flinar liderligt mot mig i en genomskinlig plastburk, jag har två uppstoppade fåglar som ligger på tvärsan strax bredvid min vänstra armbåge. De samsas med en boktrave där ”Kunzelmann & Kunzelmann” tronar – just påbörjad. Bredvid böckerna en mindre trave av diverse cigarill- och cigarraskar. Bredvid askarna en gammal syltburk modell större fylld med mynt. Intill mynten min bordellampa från Wien. Under lampan en naken man, snidad i trä. Mot väggen ståtar även några såna där ryska gummor i trä bredvid en nyinköpt lampskärm som så småningom ska hamna i sovrummet. Bakom mikron har jag lyckats skjuta in en tjock rulle konstaffischer. På den ena köksstolen ligger en pläd, en tröja, en jacka och en ryggsäck. För säkerhets skull liksom. Diskbänken är belamrad med porslin och pillerburkar. Under köksbordet har jag lyckats fösa in några kassar med diverse viktiga papper att gå igenom vid tillfälle samt tre skokartonger och ett par antika snörkängor från förrförra århundrandet. Jag har även lagt min munspray med vaniljsmak intill. Tja, vad mer… Ovanpå frysen tronar ett gäng tomma absintheflaskor som jag inte kan förmå mig till att slänga därför att de är så snygga! Där står även en burk med målarpenslar, en hushållsrulle och en trasig kaffekanna från mormor och tidigt 1900-tal. Två par apelsiner har rullat ut på spisen.

Är det här normalt hemma hos mig? Nej, eller jo… Sedan ett par tre veckor är det normalt, men just ikväll är det riktigt hygge, som dansken skulle sagt. Jag försöker som bäst att packa ihop ett vardagsrum och ett sovrum så gott det går och därför har diverse bråte hamnat i köket. I köket ska även jag få plats – är det tänkt. Köket ska nu vara mitt kontor och mitt vardagsrum i dagarna två. Jag har ungefär två kvadratmeter golvyta att svänga loss på. Haja nu att vi snackar cozy living – NOT!!!

Imorgon kommer de, hantverksligan; Gubbarna Gul, Gubbarna Hiss och Gubbarna Borrmaskin. De inträder i mitt hem i arla ottan om allt går enligt planeringen. Jag har fortfarande lite kvar att göra ikväll. Dammet yr. Jag är skitig. Jag fattar inte varifrån alla prylar kommer. Man lyfter på en sak och finner tre nya saker. Hur är det möjligt? Men jag ska få en renovering och det ska väl bli bra? Jag travar runt bland kassar och bråte och mumlar mitt mantra: Det blir bra, det här,  oj vad fint det kommer att bli när det är färdigt, det ska bli så skönt… Jag lyckas inte helt övertyga mig själv. Jag skulle behöva en Tom Waits istället. Då, då skulle det bli cozy living.

Imorgon ska jag tillbaka till min terapeut, för första gången på två och ett halvt år. Det ska bli skönt. Själen har börjat krackelera, ser ni, och måste limmas i skarvarna. Så nu vet ni det. Och mina uppstoppade fåglar ligger och stirrar mot mig, den flinande chokladharen stirrar på mig och själv så… tja, jag behöver Tom Waits. Här kommer han. Han sjunger att Gud är bortrest i affärer. Men Kaos är hemma. Hemma hos mig. Inuti mig.

17 kommentarer

Filed under Gubbar, Hemmet, Tom Waits

17 responses to “Kaos är granne med Gud?

  1. I skarpa lägen som detta citerar jag alltid sonen som hävdar att ”ordning är till för idioter, genier behärskar kaos!”

    Om det kan vara till någon tröst…

  2. Grattis till de tre åren, Lilla Blå!
    Du kan skicka baletten, min kungareporter John P Wallind vill göra ett knäck på dem, alternativt göra knäck på dem…

    • De är knäckande bra ska du veta. Jag håller som bäst på att vira in dem i wellpapp, de kommer med posten.
      Och till er andra som undrar vad vi pratar om: vi pratar om min dambalett som har legat en längre tid i källaren. En gång i tiden sprätte de med benen här i bloggen men det är mycket länge sedan.
      Så.
      Over and out.

  3. dr. no

    ”Ordo ad Chao”!

    Sträva inte efter att vara en fönsterruta, utan ett kaleidoskop!

    • dr. no

      ps. Latinet är medvetet felstavat; dåligt allmänbildade besserwissers göre sig alltså icke besvär. ds.

  4. Två!! uppstoppade fåglar som sällskap. Jag har bara en uppstoppad ekorre och så ”fake” för övrigt” (Mannen är inte uppstoppad ännu men … ”snackar inte” över sig hövan heller, om man så säger), ett uppstoppat stort teddybjörnhuvud och två tovade skator varav bara en i köket.

    Tom Waits är inte illa att luta sig mot tills det är dags att luta sig mot sin egen terapeut Fint att få hjälp att limma de där skarvarna som släppt. De har hållit länge i alla fall … och nu med förstärkning så … kommer de ”sitta som berget”.

    Ha det … som Sonen säger … och jag med.

    Puss o Kram

  5. Manolito

    Säger; kyss till dig sweet soulsister.
    -M-

  6. Och jag slickar er tillbaka, kära vänner.

  7. Ja ditt rumskaos verkar ju ha en rimlig förklaring. Men mitt? Jag undrar. Själens kaos är dock än så länge något sånär ihoplimmat. Anar dock vissa foglossningar som måste stödlimmas med jämna mellanrum. Ikväll limmar jag själv, blir nog bäst med lite bubbelvatten. Och bensprattlet, ja det hade jag glömt och uppenbarligen inte saknat heller. Och med detta, tja, ville väl mest hälsa på.

  8. Jag tycker ändå att man känner hygget och får väldig lust att knacka på för en kopp java. Om inte annat så för att läsa lite Stagnelius tillsammans som tröst och försöka tro på det. Kram!

  9. Vilken Tom Waits liknade ditt kök ? Jag tänker på den suggestiva ” what´s he buliding in there ? ”.
    Mitt kök liknar nog zappa-låten ” dangerous kitchen ”. Bakterier & vassa föremål samsas om vartannat. Ja..Glad påsk på sig i alla fall.

  10. Låter ungefär som hemma hos mig……all snön orsakade en takskada och vatten forsade in. Ett rum och ett förråd är avstängda och prylarna som fanns i dessa båda är jämnt fördelade i resten av huset. Hur mysigt som helst 🙂
    Glad Påsk i kaoset, hjärtat!

Kommentera

