Gula grabbar i hiss

De är rätt skojiga men lite påfrestande, hisspojkarna. Egentligen är de väl byggjobbare, men sedan de monterade den där hissen mot en av husfasaderna ägnar de dagarna åt att åka upp och ned i sin lilla plåtbur. De verkar trivas med tillvaron. De ringer mycket i sina mobiler, de sitter längst ut på stålbjälkarna och dinglar med fötterna som smågrabbar, de röker, borrar lite, skruvar lite men framför allt åker de i sin lilla hiss. Så skrattar de – högt. De skämtar med varandra, skriker och pratar högljutt utan att jag kan urskilja vad de säger. Ibland rusar de mot hissen och hoppar in, fyra stycken på raken. Så står de tätt tillsammans i sina gula reflexvästar och så får nån av grabbarna äran att trycka på knappen. Hissen åker ned eller upp. Ned eller upp. Ned eller upp. Så håller de på. Från sju på morgonen tills det mörknar.

Hisspojkarna i mitt kvarter låter mycket. Något säger mig att de kommer att bli här länge. Kanske ända till sommaren. I trappen sitter ett anslag att man ska se upp när man går ut genom dörren. Det är rivningsarbete på gång. Så är det en bild av en skalle i hjälm. Men det ligger inga hjälmar i trappen och väntar på oss som bor där. Vi boende, vi får hoppas på turen. Hisspojkarna bär hjälm däremot. Mobiltelefon, hjälm och reflexväst. Vilka grabbar! Jag vill också åka hiss i mitt jobb. Men det får jag inte. Jag får bara sitta framför en dator och knappa. Försöka se viktig ut. Har jag tur får jag gå på muggen också. Eller bort till kaffeapparaten. Men jag luktar bättre än hissgrabbarna. Det är jag bombsäker på. Hisspojkarna måste lufta armhålorna en gång i kvarten, annars storknar de när de står tätt intill varandra i sin lilla hiss. Heil hiss på er!

6 kommentarer

Filed under Okategoriserade

6 responses to “Gula grabbar i hiss

  1. Män … jag såger då det … Män!

  2. Män! *kastar lystna blickar ditåt*

  3. I mitt jobb åker jag mest berg- och dalbana! För övrigt lider jag av en präktig hisskräck och tackar högre makter för bottenvåningen 😉

Kommentera

