Svårt göra guld av skit

I mitt arbete vadar jag ofta i texter som är ren skit. Billiga, lögnaktiga, stolpiga, innehållslösa och kriminellt andefattiga texter. Efter en vecka i reklamträsket känner man sig rejält skitig. Då vill man bara hem och läsa Shakespeare. Rena sig med Shakespeare och en whisky.

Tack gode gud för ordets gnistrande skönhet. För dess magi. För dess ljuva läkedom och omkullstörtande kraft.

Och förlåt mig mina synder, för att jag missbrukar, skändar, horar och skitar ned.

Och tack för att jag fortfarande förstår skillnaden däremellan. Mellan guld och skit.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Svårt göra guld av skit

  1. Och TACK för Lilla Blå … och hennes ord … och språkbehandling och nyspråk och … meningen med orden och ordens mening och …

    TACK!

    Du har verkligen förstått skillnaden. Mellan guldet och skiten.

    Kram!

    • Tack för fina ord. Det läker lite. Men du skulle bara veta vilka ytterligheter tillvaron kan innehålla på skrivfronten. Asch, vad säger jag? Det fattar du ju. Kram tillbaka.

  2. Det var en bra fredagsbön. Ha en fin helg.

  3. Väl skrivet, och välskrivet. Ordbajseri är ordbajseri om än i glättiga papper.

  4. Skönt att du inte sänker dig till den nivån då!

Kommentera

