Är det Knut, han den närsynte?

Tuffa tag vid datorn hela veckan, tuffa tag i världen. Jag läser om Haiti och mår illa, orkar inte ens vara tacksam för allt jag har fast jag känner att jag borde. Jag glor på bilder där lik staplas och barn gråter, jag jobbar vidare med mitt men har en dålig smak i munnen. Och januari – kan det vara årets fulaste månad?

Men mitt i alltihopa, precis nu för någon minut sedan avbryts allt det svarta av en galen fågel utanför fönstret. Trots kylan sjunger den … på nåt sätt uppfordrande… Det är som en stråle guld letar sig rakt in i hjärtat. Det låter VÅR och jag inser att jag inte hört fågelsång på flera veckor, ja månader. En minimal pippi mot allt det gigantiska tunga eländet. Din lilla jävla hjälte! Jag älskar dig!

22 kommentarer

Filed under Uncategorized

22 responses to “Är det Knut, han den närsynte?

  1. Shit jag kommer över sundet på stubben. Känner att januari är helt fucked up…varje år. Tsunami, Gudrun, Haiti. Finns gud? Knappast.

    (igår fick jag en ytterst liten känsla av vår, men det var igår. som sagt.)

    • Jamen, visst händer det tunga skitgrejer i januari? Så har det varit för mig i flera år, jag har bara varit för upptagen med att kasta skit på november för att reflektera över att januari faktiskt håller tronen som årets värsta skitmånad. Det tar vi varann i hand på. Sen tar vi oss en lilling. Mera vår, syster!

  2. Vår januari, här i Stockholm, har varit fantastisk vacker hittills. Rosa rimfrost, blå skuggor, hög himmel, vattenrök över Skeppsholmen.
    Men Stockholm är ju inte allt i världen.

  3. Någon har redan sagt det, men det är ju sjukt vackert just nu i big city. Som att knata runt i ett evigt julkort. Den fulaste månaden lär bli när allt detta ska smälta. Ve oss då.
    Hälsa pippin, den verkar ha koll på läget!

  4. dr. no

    Det där Boye-syndromet att behöva känna alla människors lidande har jag aldrig förstått. Det är antagligen en kvinnoåkomma (även om Dworkin inte lär ha lidit av det).

    Meifumados väg kräver inget sådant. Å andra sidan tvingas man koka ihop ständigt nya och mer fantasifulla planer för att störta världen i fördärvet om man där vandrar.

    Alla har väl sina bekymmer, antar jag…

  5. Jag tror det är en välgärning att man inte personligen kan ta till sig allt lidande i världen. Människan skulle gå under då. Därmed inte sagt att jag berörs av vad som hänt på Haiti.

  6. … fåglarna har fattat… att våren är på väg… men låt oss stilla vila i det vita gnistret en stund till… för de små människorna behöver det…

  7. Ojsan! Jag tappade bort ett INTE!

    Därmed inte sagt att jag INTE berörs av vad som hänt på Haiti, ska det så klart vara.

  8. storabh

    Ja, vad vore livet utan fåglar. Jag matar mina frenetiskt. Talgoxarna är feta som rapphöns. Dom orkar inte flyga ens.

  9. Tuffa tag i världen … tuffa tag hemmavid också. Tuffa tag … så snälla söta Knut … kan du inte titta hit och sjunga lite uppfordrande, en liten stump bara … för en kraxig skata så hon ser ljuset igen …

Kommentera

