Alla slags svarta solar

Fyra komma fem miljoner kan dö i dagarna på grund av kylan och snön. 4,5 mille? Jag visste inte ens att det fanns så många i Danmark men kanske har journalisten bättre koll än jag. Vi snackar koltrastar alltså. Solsort på danska. Sol och svart. En vacker kombination.

Nå, det är vinter och kallt. Ovanligt kallt. De här konstnärsfåglarna, sångarna med stort S, de får ont i halsen och klarar inte kylan. De finner inget att käka. De våndas, rasar ihop och dör. Journalisten är oroad, tänk om fyra komma fem miljoner koltrastar dråsar ned från takpannor och trädgrenar? Så nu gäller det att kavla upp ärmarna och förhindra massdöden.

Hur? Vi uppmanas att tillverka fettkulor!

Varje morgon ska vi värma smör eller annat fett i en skål tillsammans med snor. (Snöre alltså). I skålen ska dessutom hällas russin, solrosfrön och nötter. När fettet har stelnat, lossar vi festmåltiden med snor och hänger ut i trädgården, stadsparken eller nån annanstans där koltrastar och andra småfåglar brukar träffas och umgås. Varje morgon! Inget slarv! Detta ska vi fortsätta med tills snön försvunnit och tjälen gått ur backen. Naturligtvis kan man köpa färdigtillverkade talgbollar också men då ska man tänka på att klippa loss det där nätet de hänger i, då dessa fastnar i koltrastarnas klor och de snubblar som fyllon. Konstnärsfåglar är lite besvärligare än små arbetarfinkar och strävsamma gråsparvar. I gengäld bjuder de på skönsång om vårkvällarna så att hjärtat vrider sig ut och in på oss människor och gör oss möra in i märgen. Sköra fåglar. Sköra människor. Skör på svenska är bräcklig. Skör på danska betyder tossig. Nåja…

Solsort. Leder tankarna till danska gruppen Sort Sol.

Sort Sol leder tankarna till CV Jørgensen och Indian Summer. Åtminstone för mig. Sol och svart. Tyngd och skönhet. En vacker kombination som sagt.

Vi er liv & lys

vi er skygger & magi

vi er hinandens alibi

vi er liv & lys

.

Vi er kød & blod

vi er sanser vi er magt

vi er os selv med dødsforagt

vi er kød & blod

.

Vi er skind & ben

vi er drømme lagt på is

vi er det tabte paradis

vi er skind & ben

.

Vi er krop & sjæl

vi er nerver vi er stål

vi er støv i metermål

vi er krop i sjæl

.

Alle går vi rundt & leder som besatte

nogen finder noget & andre sig selv

alle mister noget ingen kan erstatte

nogen går omkring & slår tiden ihjel

.

Vi er liv & lys

vi er gåder uden ord

vi er perler på en snor

vi er liv & lys

.

Vi er et & alt

vi er nøgne vi er små

vi er dem ingen tænker på

vi er et & alt

Inte ens Thåström kan avhålla sig från den här låten. Jag förstår honom. Han har alltid varit en sån koltrast.

14 kommentarer

Filed under Musik, Thåström

14 responses to “Alla slags svarta solar

  1. Koltrasten är Margith (min väninna som dog 2008 … tänk vad tiden går) Koltrasten är förstås inte Margith men jag tänker på Margith när jag ser eller hör en koltrast. När hon begravdes sjöng Koltrasten i kyrkan.

    ”… bjuder de på skönsång om vårkvällarna så att hjärtat vrider sig ut och in på oss människor och gör oss möra in i märgen.”

    Jag tror nog att koltrastarna i Sverige flyttar söderut … kanske till Danmark … över vintern men är förstås inte säker så jag kommer hänga ut talgbollar (utan nät) när jag kommer hem. Inte på balkongen för då blir grannarna under oss inte så glada men i trädgården 🙂 Om koltrastarna har flyttat blir kankse andra småfåglar glada i stället. Kram!

    • Jodå, många koltrastar drar söderöver men inte alla. I Danmark är det sällan några dundervintrar så de brukar bli kvar. I år ångrar de nog att de inte tog säkraste vägen till playan.

  2. Hmm. Det där var både sorgligt och roligt, och sorgligt, och vackert. Här är det minus 25 grader ute. Imorgon är det jag som fixar fett i snor.

  3. dr. no

    Schwarze Sonne får mig att tänka på nazistockultism. (http://de.wikipedia.org/wiki/Schwarze_Sonne)

    Och därifrån till jägarna på karinhall och salo och hela excesslibertinismen är ju steget inte långt ens för de mest välartade.

    Nu får jag nog smyga undan en stund…

    • Käre Dr No, innan du hukar dig som en piskad vällusting i Karinhalls dunkla skamvrår, glöm inte koka några rejäla fettkulor åt fjäderfäna. Det är en order!

      • dr. no

        det blir gott om ”fettkulor” till fåglarna när jag är klar, det vill jag lova. Känsliga tittare varnas för att beträda parken vid Rosenborg slott de närmsta dagarna, tills fåglarna gjort sitt. Vissa av lämningarna lämnar… målande… bilder av våra små glädjestunder som kan vara nog så svåra att tvaga av från näthinnan på små söta evangelister…

  4. Fett i snor finns dessutom att köpa färdigt om man nu inte är så händig. Kanske läge för en insats även på andra sidan av sundet…

  5. Roligt att du skriver om koltrasten (Turdus Merula), den rackaren råkar vara min favoritfågel.

    En konstnärsfågel vars väsen lockat andra konstnärer i evigheter. Koltrasten inspirerade Paul McCartney att skapa en av Beatles storverk; Blackbird.

    ”Blackbird singing in the dead of night
    Take these broken wings and learn to fly
    All your life
    You were only waiting for this moment to arise.”

    Och nog fan hittar konstnärerna även erotiska infallsvinklar rörande denna fåglarnas motsvarighet till Zeppelins Robert Plant;
    Lars Ragnar Forsbergs Svarta Fågel:
    Ӏlska mig koltrast
    sjung mig full
    spräng mitt hjärta för kärleks skull.”

    Nog är det värt att tugga ihop lite fett i snor för allas vår stjärna koltrasten. Kände dock inte till det danska namnet solsort, mycket vackert.

  6. Danskan är ett så vackert och poetiskt språk.
    Solsort.

    Kaerlighed.

    Knus fra mig!

Kommentera

