Vad gör vi nu då, hör ni?

Fyra på eftermiddagen! Hur är det möjligt? Var har dagen tagit vägen? Den allra första dagen på det nya året, det nya decenniet? Den allra första dagen är några jädra smygartimmar som tassat runt i mitt hem utan att föra minsta väsen av sig och rätt vad det är inser man att ”ojsan, vad mörkt det är och vad tusan är klockan?”

Fyra på eftermiddagen?! Det är omöjligt. Jag åt precis två ägg till frukost. Och en apelsin. Och några mackor. Och några chokladbitar. Så otroligt ointressant. Precis som 1 januari. Som ju egentligen borde vara en dag som inträder med svandun och glitter, en dag som svänger sin röv som en härlig Git Gay eller varför inte Mae West? En dag som lockar och tjusar och kommer med löften om äventyr och ljusa framtidsutsikter…

Fyra på eftermiddagen och 1 januari kan konstateras vara en ljudlös smygfis, lätt unken i doften och med matt blick. Inget upphetsande sker. Allt är tyst och avslaget och ljummet. Hela stan, hela tillvaron, ligger för ankar. Man längtar efter en rejäl elchock. Time to wake up! Var är närmsta eluttag? Var är 2 januari? Vad gör vi nu då?

 

 

 

 

 

 

 

 

Nej, Humpe, 1 januari gömmer sig inte där…

14 kommentarer

Filed under Uncategorized

14 responses to “Vad gör vi nu då, hör ni?

  1. Första januari är en förbannad dag. Gott Nytt År! Går för att invänta andra januari.

  2. Ja, vad gör vi nu då. Själv har jag ätit pizza och … packat upp och samlat ihop mig själv. Hittills. Snart skall jag ta itu med resten av den första dagen 2010 och så nästa … och nästa … och nästa. Förhoppningsvis. En del av alla de här dagarna blir kanske … även detta förhoppningsvis … något mer glansfulla än andra, har lite mer guldkant eller vad man brukar säga. Hoppas jag åtminstone och antar. Kramar så här alldeles i början av året får du i alla fall av mig några stycken.Det är ju inte så upphetsande precis … men ändå. En liten nyårskram.

    • Upphetsande eller ej, det beror ju på HUR man kramas. 😉 Själv står jag i köket och snor ihop en liten bulgurgryta med rödtjut. Jag lyssnar på Happy Feet med Paul Whiteman. Det börjar arta sig.

      • Det börjar sannerligen arta sig! 2010. Skall inte glömma det … och träna med mina egna ”happy feet”
        Lôve you! Kram!

  3. Så länge jag slipper nyårskonserten och backhoppningen är det lugnt 🙂

  4. Jag försöker bara överleva dagen och det kan eventuellt förhoppningsvis lyckas. Eller inte, det vet jag först i morgon.

  5. Jag sitter ner i båten som gungar betänkligt. Lyssnar på Louis Armstrong och betänker mina kommande synder.

    Nu kan det bara bli bättre. Den andra januari dubblar antalet dagar 2010. Kvantitet, min vän.

  6. OK då. Du får väl låna den bilden ett tag.

  7. Den riktiga 1 januari börjar kanske egentligen den 2 januari? Då kan man inte skylla på baksmälla och ”du vet hur det är”. Det är då träningskläderna plockas fram, CV:t trimmas och sofföverdraget tvättas. På ett ungefär.

  8. Svandunet var låååååångt borta i år 🙂

Kommentera

