600 veckors ödslighet

Såhär i jultider är det dags för skrönor, berättelser om vad som tingat haver eller vad som komma skall, och där en religiös touche gärna bör färga berättelserna. Jag fann en alldeles förbaskat tilltalande historia inne hos Olof Berg. Den har det mesta; plötslig oförklarlig död, ensamma män, Bossen, dinosaurier… Jag vet inte om Bossen har med Bruce Springsteen att göra, men tolkningen står ju var och en fritt. Inlägget heter ”Bland barn och dårar ” och finns att läsa här. Gör det, julen står ju trots allt i farstun och även om blomkåta tjurar, sömnadskunniga möss och tjuvaktiga rävar i grön hatt hittills färgat våra svenska sinnelag och skapat julstämning, skadar det ju aldrig med lite nya oväntade inslag.

Olof Berg är Linköpings jultomte i år, han drar handen genom skägget och bjuder även på sin novellsamling ”Jag känner ändå ingen i Norrköping”. Den ligger ute på nätet fram till trettondagen för de som vill läsa. Den är garanterat fri från lutfisk, bjällerklang och inlagd sill.

Vad mer, vad mer? Inte mycket. Det töar ute. Jag vet inte om det töar i mitt sinne, men det har samma konsistens som den skitiga modden på stadsgatorna. Jag är lite sotig, se. Det blir jag varje jul och det har inte ett smack med skorstenar att göra, snarare för mycket grubblerier, längtan och sorg. Hur man hanterar den modden har jag fortfarande inte lärt mig.

Någon där ute tycker att jag är i stort behov av att inse att Gud är större än mig och sänder mig religiösa bibelcitat och uppmaningar (på engelska).  Jag har valt att radera dessa kommentarer här inne. Visst, det står var och en fritt att tro vad man vill, men de mest orerande blajjet tar jag mig friheten att utesluta. Jag tror inte Gud misstycker. Om personen som skriver kommentarerna misstycker, låter jag däremot vara osagt. Jag har dessutom sopat bort de hoppfulla(?) som går in och kommenterar ett inlägg bara för att länka reklam till sin egen business. Jag har medvetet valt att ha en reklamfri blogg, så det gäller också i kommentatorsfälten. Gör jag reklam för något så sker det medvetet, som i fallet ovan med Olofs blogg. Det är ett tips, en rekommendation eller vad tusan som helst. Men uppmaningar att gå in på hemsidor för att köpa ditten eller datten, det är inte för Lilla Blå Bloggen. Det finns så många andra platser för sånt. Själv är jag reklamtrött på gränsen till hysterisk. Rena sidor… paradis eller utopi?

Julstiltjen har redan börjat skönjas i bloggvärlden. Folk sitter väl och äter, antar jag. Det är ett jävla ätande i dessa tider. Och snack om mat. Vi ska äta som det inte fanns nån morgondag. Sen ska vi snacka om hur feta vi blivit och hur mycket ångest vi har på grund av detta. Så ska det bantas. Sanna mina ord, så fort blaskorna kommer i januari är de fulla med dieter av olika slag. Salladsbladens revival. De tomma plånböckernas högtid. En annan tid. Nästa år…

13 kommentarer

Filed under Litteratur

13 responses to “600 veckors ödslighet

  1. God Jul. Ät måttligt och unna dig en god maltwhisky. Varför inte en Nikka, japansk kvalitetswhisky?

    • Tack Bogey. Kanske är en malt det enda man behöver när det är jul? Jag vet inte, men jag höjer ett virtuellt glas i din riktning och önskar även dig en god jul. Ha det gott.

  2. Kul att även du tilltalades av Gabbes undergångshistoria. Det var fascinerande att lyssna på den.
    Även jag har vissa problem med julen, men i år tror jag det ska gå någorlunda bra. Om inte jag också fastnar i grubblerier om det förlutna. Finns ju lite folk man saknar så här års.
    Hur som helst ska jag fira med gott käk, glögg snaps och bärs.
    Hoppas du får en God JUl!

    Kram Olof

  3. Och jag hade önskat att jag gillade att röka cigarr och dricka whisky. Julen känns perfekt för det. Men till dess jag lärt mig behärska de elementen får det bli kära gamla Pol Roger. Bästa man jag vet.
    Julekram och julepuss. (Ingen bloggtorka här)

    • Nordpol-Roger? Såhär i vintertider? Nä, det är sant, du håller ställningarna märker jag. Heder åt dig. De andra bloggarna får väl torka ihop, vi håller våra fuktade, inte sant?

  4. Jag tar också alltid bort kommentarer som innebär reklam för något! Nåja, passar på att önska dig en fin helg även om modden inte är att leka med just nu…

  5. storabh

    Ja visst är det drygt med sot och fet mat. Tvärtom så önskar jag dig en stor julkram!

  6. Jag sänder dig en liten silkesbehandskad hälsning med ena tassen och höjer ett glas port i den andra tassen… så här i juletid och jag hoppas dig allt gott nästa år!

  7. Pingback: Julens vådor … och hur det blir … kan bli … « SKATANS TANKAR

Kommentera

