Kö, minsann!

Köer i Byen, dag efter dag. Köer som ibland sträcker sig kilometervis i rusningstid. Personbilar. Man kan ”roa” sig med att räkna hur många som sitter i dem när man står och väntar på bussen. Av cirka hundra kärror sitter det en (1) person i dryga nittio av dem. De står och kör på tomgång, luften är tung av avgaser. Ibland lindar man schalen högre och högre upp för att kunna andas ned i den. Ja, det är finfint med trafik. ”Åh vad det går fort att åka bil”, som en gammal schlager gick i bilens barndom. (Nej, schlagern tog inte bilen, den gick minsann!)

Klimatkonferens i Köpenhamn och utanför Bella Center – som rymmer 15 000 personer – köar tusentals delegater i timmar i den råa decemberluften för att få komma in. Bella Center har skickat ut mer än 45 000 kort för tillträde. Hoppsan minsann?! Talmannen för klimatkonferensen förklarar det så här, enligt Politiken: »Jeg ved ikke, hvor mange, der er kommet for at få deres akkreditering i dag. Men selv hvis vi kunne klare hver enkelt på to minutter – hvad vi ikke kan – ville det tage 33 timer bare at få 1.000 personer kørt igennem«. Så folk fryser och stampar, är förbannade och trötta och efter sex, sju och åtta timmar ger de upp.  Minsann.

Igår morse ljöd sirenerna oavbrutet utanför min arbetsplats. Efter en timme reagerade jag inte längre. Men de första polispiketerna räknade jag; de som fick köra i långa köer på trottoarerna för att undkomma rusningstrafiken, d.v.s. köerna med personbilar: en, två, tre, fyra… tjugofem, tjugosex… trettiotvå piktetstyrkor… Jag har aldrig sett så många poliser på en och samma dag, under en enda timme. Men de får köa, precis som alla vi andra. Minsann!

Militanta miljöaktivister och ”de där som olyckligtvis råkade komma med av bara farten” när polisen haffar dem i demonstrationer får köa. I timtal. Sittandes direkt på marken. Jodå, man kan nog pinka i kö också – om man måste. Vem har inte hört talas om toalettköer?

I Sverige köar man utanför Ullared. Där kan man köpa grejer man egentligen inte behöver. För att göra det måste man stå i kö. Svenska tidningar rapporterar upphetsat om den kilometerlånga kön. Oj, oj, oj. Kolla vilken lång kö! Reportern måste ta bilen för att kunna överblicka hela kön på en gång. Minsann.

De där bussarna som ska gå i skytteltrafik mellan Köpenhamns centrum och Bella Center, ja de köar på motorvägen, det är tänkt att de ska rulla oavbrutet. I varje buss jag sett hittills under den sista veckan har det suttit mellan tre och fyra passagerare. En del bussar rullar tomma. Men jag antar att det beror på att de tilltänkta passagerarna står och köar för att få komma in till möten och konferenser?

Själv hasar jag mig ut till kaffeapparaten. Där brukar det också vara kö om morgnarna. Men inte idag. Jag har tur. Jag kirrar en café au lait på trettio sekunder. Minsann!

13 kommentarer

Filed under Uncategorized

13 responses to “Kö, minsann!

  1. Lyckodag när kaffet inte tar längre tid än så…

    Har hört av mannen att det är fööör stökigt på byn, han flydde till sthlm idag och btw…han åker allid tåg till kontoret. Så du vet:)

  2. wettexvarlden

    Huvva! Jag är glad att jag sitter i lilla utkanten på min stad. Här är tyst och det finns frisk luft.
    Snöa inte bort idag Lilla Blå.

    Kram!

  3. Prata om miljötänkande! Lätt ironiskt är bara förnamnet… Husse passerar Byen i morgon och han är inte road av köer, Tror inte jag berättar om dem…

  4. Det låter onekligen kö-rigt med allt köande. Jag som brukade få fnatt om det var tre före mig på ICA … (panikångest, du vet)
    Och för miljön och klimatet … ja, jo, *suck*

  5. Som porrstjärnan sa på väg in till HIV-testet:
    -Könet är långt, men kön är längre.

  6. storabh

    Gäst hos verkligheten?

  7. Klimatkonferens, jojo. Bisarrt.
    Annars mår´u? Idag mår jag riktigt bra.
    Puss

  8. Hoppas att köerna är borta på fredag. Eller så blir det nya köer, när jag kommer.

  9. Åh, då kan du ju sitta där och vinka på presidenten & hans kompisar! Och njuta av latten.

  10. Jag var kallad till möte hos mamma i Byen i torsdags, men det blev inställt. Risken var helt enkelt för stor att vi vanliga tjänstemän i saltgruvan skulle bli sittande på Lufthavnen istället för i mötesrummet…

Kommentera

