Dunderblask och gapskratt

Glöggen på den ena sidan Öresund är inte riktigt densamma som på den andra sidan. På den danska sidan är det inte så noga: man tar en skvätt vin och så tar man två skvättar sprit. Ruskar runt ett varv och toppar med ett par tre mandlar. Varsågod! Fem och tyve kroner.

Man ler lite trevande tillbaks, frågar om det finns socker? Det finns det. Man uppmanas att ”ta mycket” för annars smakar det inte lika bra. Man tar tre skedar och inser att man borde tagit det dubbla. Men efter en stund ler man inte lika trevande, man storskrattar och överväger att köpa en till.

Det är lerigt i fristaden. Det regnar ett iskallt envetet decemberregn som förvandlar marken till gegga, vi ser alla ut som dränkta kattor till slut. Men vi skrattar, glömmer var vi ställt cykeln, vi trängs med andra kattor och vi äter bönsallad och fiser ikapp. Allt känns för en stund lite bättre.

Vi får en invitation till ett hus där vi med leriga kängor kliver bland japanska kuddar och doftoljor, bland stora oljemålningar och afrikanska tyger. Det är då jag får syn på hans porträtt på väggen. Men vad i hela fridens namn? Hänger han här? Jag blir glad och vill gå fram och klappa lite på hans ansikte. En av mina absoluta favoritbloggare. Hej Micke Berg!

Så fortsätter regnet, kallare än någonsin, och jag får stå i fyrtio minuter och vänta på en buss som aldrig kommer. Jag fryser så jag aldrig tror jag ska bli varm igen. Men det blir jag naturligtvis. Och ryggen går inte av på hela dagen.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Dunderblask och gapskratt

  1. wettexvarlden

    Låter som en bra dag! 😀 Kramsikramsi!

  2. Väldigt blöt, men bra, sa Bull

  3. Så härligt med gapskratt!
    Christiania, det var ett tag sedan.
    Gillar hela atmosfären därinne. Inget pretto där inte.

    Micke Berg – hade antagligen reagerat på samma sätt som du.
    Vad kan jag säga… Den mannen är helt underbar.

    /Marie

Kommentera

