Frihet?

– Varför tar du inte ledigt från jobbet några timmar? föreslog en väninna. Jag som stått vid skrivbordet hela veckan med ryggvärken från helvetet frågade mig detsamma. Får man det? Chefen?

Jag fick ett något motvilligt och sötsurt ”ja” uppifrån. Ledig efter lunch imorgon alltså. Det var nog tur det, för just nu är jag lite grinig mot min arbetsgivare, av flera specifika skäl. Dessutom har jag lovat jobba hela julen. Så vad fan… en ledig obetald eftermiddag… det är jag värd.

Nu hoppas jag bara att väninnan hittar till det där lunchstället. Och att metron går som den ska. Och att Christiania ligger där det alltid legat. Ja, nu för tiden vet man aldrig säkert.

Tänk om jag kunde tro på tomten också?

Det är inget kul med vinter. Rena nedförsbacken. Eller uppförsbacken. ”Det där beror ju på var man står” som min brorson uttryckte det häromsistens.

Jag står. Men saknar perspektiv just nu. Upp eller ned?

15 kommentarer

Filed under Uncategorized

15 responses to “Frihet?

  1. Numera kan allt hända… Hoppas i alla fall att du får en fin ledig eftermiddag! Christiania? Hmmm… En livad eftermiddag?

  2. När blev det egentligen sååå? Att man inte vet så säkert nu för tiden. Inte ens var Christiania ligger. Har inte tyckt att vintern är kul själv på några år.Förr när det var kul åkte jag s p a r k nerför nedförsbacken och drog kälken med medar uppför uppförsbacken för att sen suuusa ner, Dååå var det kul. Både upp och ned.

    PS Jaaag tror på tomten. Det underlättar och gör vintern lätt are.

  3. storabh

    Finns Christiania kvar, undrar en dum en?

  4. Jag har förresten från säker källa att Tomten finns.

    Frihet, säger du.
    Kolla mig, jag citerar en fining.
    Och kolla Barlach, han citerar en annan tomte. Hehe.

  5. Pah! Ger blanka fn i förståsigpåare och susar upp och/eller ner för backar om möjlighet ges. Bryr mig således inte om det behagas passa. Att vädret sätter sina krokiga ben får inte mig att vackla. Handlar bara om att flytta fokus. Mitt fokus är på bubblet, i glaset. För övrigt önskar jag innerligt en uthärdlig tillvaro.

  6. Är det uppför eller är det nedför? Det var dagens mest befogade undran, eller gårdagens också förresten…

    Mys i Christiania. Haru sett dom där små små paketen som de säljer där? Va e de egentligen? Små julklappar från tomten? Eller lite bränsle i uppförsbacke? Ja vet inte….

  7. Mmm, de små bruna…tror de ska brinna på nåt sätt:)

  8. SKa också jobba i mellandagarna….tänk om jag kunde få till en tjänsteresa till Byen???

Kommentera

