Hem till Byen

Så har man klivit ur stålbadet och är tillbaka på gatorna i stygga staden. De tunga och mörka granskogarna har fått ge vika för stål och betong, asfalt och bling bling.

Köpenhamn… jag inser hur mycket jag älskar Byen. Hon ligger utfläkt som ett glamouröst fnask under mig när vi flyger in mot Kastrup i den svarta kvällen. Hon glittrar som en stor diamant. Hela Öresund glittrar och glänser mot svart sammet. Ett pärlband av bebyggelse på båda sidor vattnet. Det är vackert. Det vackraste jag sett på hela veckan.

När jag sen oväntat möter flörtisen på bussen hem blir jag varm inombords. Flörtisen och jag ler mot varandra under morgonrusningen sedan en tid tillbaka. Vi känner inte varandra. Han har säkert en fru och fem ungar i förorten, men skit i det. Vi ler och han har otroligt snälla ögon och jag känner mig välkomnad hem. Till och med busschauffören känner igen mig. Jag är tillbaka på de riktiga breddgraderna igen. Det är skönt.

Dammråttorna hemma på golvet blir så till sig att de dansar genom rummen när jag öppnar ytterdörren. Ska man verkligen ha hjärta till att dammsuga upp dem, de små liven? Ystra som hundvalpar. Jag nyser och ställer ifrån mig resväskan. Hemma!

På kontoret har någon okänd kollega pimpat mitt skrivbord med karameller och ljusslingor i knallrött. Kan man bli annat än glad? Hej förresten.

13 kommentarer

Filed under Hemmet

13 responses to “Hem till Byen

  1. wettexvarlden

    Men hej! Och kram!

  2. Hej, hej från mig med!

    /Marie

  3. Man kan älska med en stad. Till och med vara gift med Berlinmuren.

    Jag föredrar ditt glamorösa fnask, Byen med det varma hjärtat och den flörtiga blicken.

    Hej också! Många hej!

  4. Majsan

    Välkommen hem!

  5. Where ever I lay my hat….
    Byen har sina poänger, helt klart. En gång för länge sedan höll jag också på att hamna där, hitom Peblinge Sö från sta’n sett. Men det blev inte så. Nu får jag nöja mig med att hälsa på då och då.
    Välkommen hem igen!

  6. dr. no

    Urbanisering är, lite förvånansvärt, hemtrevnadens broder. (-”It’s the mother of all cock-ups, you twit” – ”Mother, brother, any other fucker, it don’t make any difference”)

  7. Välkommen hem igen. Till Byen. Din stad som jag själv inte känner till så bra men som har fått en Lilla Blå-själ och personlighet genom dina ögon och öron och fingrar och …

    Massor av välkommenhemkramar!

  8. Manolito

    Hey baby!
    Skönt att du är hemma.
    Puzzzz

  9. Hej! Glad att se dig här igen! Och glad att du är glad. Tänk vad ett utfläkt fnask kan pigga upp!

  10. Ahaaa… du bor i gamla fina Köpenhamn! Jag fick för mig att du bodde i Helsingborg… varför fick jag det???

  11. Dammråttor är underskattade som husdjur. Finns inga trognare djur än dem. Och så billiga att föda!

Kommentera

