En blond dansk – är det Halloween?

Nej, jag har inte slagit ihjäl dem men väl bedövat dem tillfälligt med elpistol. De ligger bakom kaffeapparaten och skräpar. Vakterna alltså. Hemskt ledsen, men jag har verkligen försökt komma loss ur deras KGB-grepp. Det är inte alltid så lätt. Vad annars? Jag är vederbörligen vaccinerad. Jag tillbringade gårdagkvällen på ett nyöppnat lagom dekadent berlinerhak i Byen som ser ut som det legat där i hundra år. Blev kåt på en svart soffa från 1910-talet. Behärskade mig när jag var halvvägs ut genom dörren med den och ställde lydigt tillbaka den. Men det knastrade och skorrade i ”vill-ha-nerven”, det gjorde det. Och så käkar jag nyttigt, låter bli eldsvattnet och laddar för Tompa Waits livesläpp i november med de däringa gratisfilerna jag kunde ladda ned från hans hemsida. Jag jobbar. Jag dansar lite. Jag blir andfådd. Har börjat ta mystiska piller som är nästan svarta och avlånga och får mig att tänka på vampyrer. Det blir nog  bra, detta. Systemet rasslar igång, det slutar ömma så förbannat. Själens russinskrynklor rätas ut, man blir som en slät och fyllig druva på nytt.  Och i helgen ska jag se det här:

Ja, det är en blond Mads Mikkelsen som skymtar förbi där. Oj, oj, oj.

Men nu börjar stasigubbarna kvickna till igen. Jag tar ett hastigt farväl. När ni minst av allt anar det dyker jag upp igen. Kanske med ett mårddjur under armen. Go’kväll.

7 kommentarer

Filed under Film och TV, Tom Waits

7 responses to “En blond dansk – är det Halloween?

  1. Vissa vet verkligen att roa sig och ta väl hand om sig själv. Bra jobbat!
    Själv undrar jag och tvivlar över helgens intrång. För en gång skull önskar jag den överstånden innan den börjat. Men det är väl min tur nu.

  2. En Iller som heter Göran?

  3. En iller? Det låter nåt … illa? Nej inte illa men … It wouldn´t be my cup of tea … kanske jag kan säga på engelska.

    Skönt att du tillfälligt har sluppit ur greppet på KGB, undkommit köphandlingens frestelse och skall ha kul i helgen med ”spanjorer”.

    Ha det, som Sonen och numera också Skatan ofta brukar önska. Ha det!

    • Du, Skatan, den där Torremolinos 73 var banne mig en av de roligaste filmer jag sett på länge. En film som satt som pucken i mål. Slog till och med ut herr Dysterkvist och hans grå kappa – hela dagen. 🙂 Ett filmtips alltså. Fann den för en tia på ginza.se! Banne mig ett råfynd. Puss på dig.

Kommentera

