Den försvunna listan

Det stämmer, jag har raderat den. Listan med länkar till andra bloggar alltså. Inte för att jag slutat läsa er, no way. Men för att den tydligen var mer laddad än jag kunde ana. För att förtydliga så finns det människor som tar förteckningarna på stort allvar: de länkar till folk som länkar till dem, varken mer eller mindre. Det finns andra som blir ledsna för att de inte står med på vissa personers listor. De finns somliga som undrar om de gjort något fel som inte får vara med. Det finns andra som länkar till alla som någonsin lämnat en kommentar hos dem, vare sig de själva läser bloggarna ifråga eller ej. Det finns folk som sorterar och rensar i sina listor var eviga vecka och andra som inte gjort det på åratal. Det finns vissa som anser att en blog roll är en vägvisning om vad man själv läser. Det finns somliga som har det som kompissignatur eller artighetsgest.

Jag har tidigare funderat och skrivit över det här med länklistor och om jag ska ha någon eller ej. Vissa bloggar är ju kanonbra och man vill tipsa andra läsare om dessa. Men med tiden blir listan allt längre och i sanningens namn – hur representativ är den egentligen efter en tid?

Till er som jag listade – jodå, jag läser er fortfarande och har inga planer på att sluta med det. Och till er alla som jag aldrig listade – jag läser många av er också. Hos vissa kommenterar jag, hos andra inte. Men jag läser. Många bloggar. En del tittar jag in hos både en och tre gånger om dagen, hos andra någon gång i veckan. Men vilka jag själv besöker får bli min ensak hädanefter. Så blir ingen ledsen eller förbannad. Och jag själv kan andas lite lättare.

26 kommentarer

Filed under Blogroll

26 responses to “Den försvunna listan

  1. Förstår hur du tänker och passar samtidigt på att tipsa om en rolig länk/blogg som du kan addera till din hemliga lista.
    Nämligen denna:

    http://menwholooklikeoldlesbians.blogspot.com

  2. wettexvarlden

    Andas på du. Krav är till för att avbrytas. Eller nåt.

  3. wettexvarlden

    Jo. Men jag är lite klibbig. 😉

  4. Förstår dig, själv har jag min blogroll mest för att ha en del av de bloggar jag gillar ”nära till hands”. En del läser jag inte så ofta, andra varje dag jag kommer åt en dator. Men man kan ju ha dom ”privat” också. Tål att tänkas på. Faktiskt. Kram!

  5. Ja herregud, bort med onödig ångest. Av all ångest är den onödiga den allra onödigaste.

  6. Men usch, att något frivilligt skapar ångest. Kan jag inte stå ut med. Ut med det. Lev. Och av alla prettoinlägg kommer jag antagligen kvala in på semiplats. Men idag bjuder jag på det. Ciao.

  7. Min blogroll har jag för mitt eget minne och inget annat. men jag borde nog rensa i den. Eller… Kanske…

    • Det är svårt: rensa eller ta bort helt eller låta vara kvar? Jag har gått igenom alla stadier men vad som fick mig att ta bort den helt var när jag upptäckte att jag ofrivilligt och ovetandes sårade människor jag inte ens känner! Det blev så absurt när det började droppa in mejl och jag inte visste hur jag skulle tackla det hela. Hur man än vänder sig har man rumpan bak. Jag kan själv bli smickrad och glad att upptäckta mig i någon annans blogroll men det verkar ha gått oerhörd prestige i något som inte var menat att vara annat än lästips och minnesstöd. Så numera tar jag ansvar för mig och min blogg och så får andra ta sin del, hur de själva vill och finner bäst. Jag skriver hellre ett inlägg om en viss blogg/bloggare då och då om jag vill tipsa om denna. Eller… så börjar jag en ny lista om några veckor. Vem vet? 😉

  8. morry

    har också rensat av samma anledningar, även om jag aldrig fått några mail. Migaad, hur känsliga är folk?

    Du bist immer im meinem hertz, frau Blau!

  9. Klokt beslut. Funderar på en liknande aktivitet!

  10. Det är ju din blogg, du bestämmer helt & fullt. Om alla skulle länka till alla på sin blogg, hur skulle det se ut ? Har man inget bättre för sig än att reta upp sig på varför man inte får sin blogglänk på någon sida, ja..det säger väldigt mycket om den personens välmående, tragiskt tycker doktorn.

    Jag har fem bloggar på min sida. Två känner jag personligen, en har jag träffat en gång på lokal. Och du & susiluzen kom med pga av humor, lekfullt språk, tänkvärt innehåll. Alla bloggar är i min smak på olika sätt. Jag skulle aldrig komma på tanken att länka till nån som inte jag gillade bara för att vara snäll ( jag är tillräckligt snäll IRL). Ungefär som att jag skulle köpa en skiva med T.Ledin, fast jag ej gillar kaln. Fy farao ! Har nekat en länkförfrågan en gång, dåligt skrivet & inga tänkvärda funderingar, nada humor osv. Jag är ju tametusan ansvarig utgivare för min blogg. Ni som är med är med för att ni förtjänar det och i mitt tycke är originella och intressanta. Så jag slipper rensa i länkträsket. Rock on !

    • Kära doktor, du verkar ha greppet om det hela långt mycket bättre än vad jag hade. Och T Ledins plattor handlar vi ju inte, det finns det ju andra som gör… 😀 I sammanhanget får jag väl passa på att tacka för hedern att få vara med på din sparsmakade lista. Vill du jag ska rodna klädsamt? Ja, vad tusan, jag rodnar lite klädsamt. Och så rockar vi vidare, ja!

  11. Precis , det är en stor ynnest att få vara med på provinsialläkarens lista..he..he..Hade funderingar ang min gravsten, tänk och ha http://www.beskadroppar.blogspot.com på den. För 500 bagis får du köpa in dig på länklistan..hi..hi..

  12. jaha, nu när man inte har något att kämpa för kan man ju i alla fall sluta hålla så strama tyglar i kommentarerna… 😉

  13. Men din lista var ju så braa.. hur skall jag nu hitta alla bloggstjärnor som jag inte orkat/tordats lägga upp hos mej? 😉

  14. Pingback: Ännu en blogg i rullen « Vildhundens klagan II

  15. Tandgnisslur

    Jag försökte ersätta min länklista med bloglovin men jag gillar verkligen snabbheten att ha länkarna till höger så den fick komma tillbaka.

Kommentera

