Mina ögon är en kamera

Idag har jag gått med ögonen vidöppna, sett mig om i kvarteren där jag bor med renputsad blick. Jag har fått så mycket tillbaka, tavlor, filmer, scenarion… Kanske är det den porrigt sköna hösten – som snarare är en sommar de luxe – som gör att folk trängs ute idag. Men har de alltid varit så här spännande att se på? Har de alltid varit så vackra i sin fulhet? Jag blinkar till och fotograferar dem med ögonen, bilder att ta fram inombords när vintern kommer. Det är ren och skär exotism. Stan är en tavla att upptäcka och förlora sig i.

Tvåmeterskvinnan med fluffhåret och den stora handväskan, som ståtar som en lyktstolpe i sina högklackade skor. Det gamla paret i sina bästa gåborts-kostymer. De två tvillingsystrarna som arm i arm kommer gåendes, klädda som ett par chaneldamer, alldeles för unga för att vara damer, men ack vilken utstrålning. Som två franska konfektbitar. Porslinsprinsessor. Den äldre färgade mannen i grå sidenkostym med hatt och solbrillor. Han hade platsat på omslaget till en cool jazzplatta. Den förvirrade storvuxne mannen, klädd i tatueringar och flottigt linne under vilket en enorm ölkagge tittar fram. Han släpar en ölkasse.

Diskussionerna. Språken. Gesterna överallt på trottoarer och torg. Jag räknar språk, jag räknar utstyrslar, stilar och nationaliteter. Jag fotograferar med ögonen, jag samlar intryck och jag tänker: wow! Vilken vibe den här dagen har. Vilka människor det finns. Vilken tavla vi utgör. Vilken snygg film vi skulle bli tillsammans! Så köper jag ett par svarta stövlar att kalva fram i under senhösten, ett par stövlar som man kan ta stora kliv i, mina slags kliv.

Det är en gyllene, krämigt len höstdag i dag, i solen uppmäts häpnadsväckande 25 plus och folk är stiligare än någonsin. Färgerna är starka, himlen hög och klar, det är bara ärmar och barnslig förtjusning hos dem man möter. Vi är som ungar allihop. Förnöjda ungar i solen. Så här borde det vara oftare. Jag blinkar och tar en bild till. Så jäkla snyggt det blir. Aj!

16 kommentarer

Filed under Uncategorized

16 responses to “Mina ögon är en kamera

  1. Men bäst av allt är din text! Den är så jäkla bra, ja ursäkta ordvalet, att det känns som om jag faktiskt sett filmen 🙂

  2. marguerite

    När man är förälskad blir människor så vackra som de i själva verket är. Förundrar mej ibland lite krasst över varför Lilla Blå inte säljer sina texter och blir rik..

  3. storabh

    Du bor inte i Borlänge du!

  4. Ja, även jag undrar? Jag vill komma på ett härligt releaseparty hos dig, cigarrer, whiskey eller ett mulligt rött vin och signerar dina böcker för glatta livet!

  5. Visst ser också jag heeela filmen framför mig och känner till och med dofter svirra förbi (om nu dofter svirrar) när jag läser din text. Själv har jag ofta kamera med och den blir, kan bli, som ett hinder, ett staket, mellan ”verkligheten” och mig. Nej, det är nog bäst att fotografera med ögonen för kommande stunder. Speciellt om man kan få ner sin intryck och bilder ”på papper” som du … 🙂 Kramar!

  6. fiberfrossa

    Helt enig, och den filmen skulle jag otroligt gärna se. En feelgoodrulle med humor, djup och medkänsla, gyllene solljus och skruvade underbara karaktärer. En riktig höjdarfilm att grotta ner sig framför i sena januari när isbarken täcker samma gator och torg och myströjorna blivit tvingande nödvändigheter för att hålla värmen istället för accessoarer att glida runt och snygghöstglänsa i.

  7. Höstljuset är milt och vackert och förlåtande på något vis..alla blommar och är vackra. Vårljuset är ofta avslöjande och kallt och skavankerna blir så synliga…
    Härlig text!

  8. wettexvarlden

    Det är mycket text i dig, som Långa Barnet sa om sin Lillebror en gång. Det skulle vara trevligt om du satt på min altan i höstsol medan jag påtade i någon rabatt. Lite filtad och fin, soppa på spisen och gott kaffe efteråt. Vackert ljus. Lite värme. Och en katt som hillar in sig i sitt koppel.

Kommentera

