Fyrverkeri i slow motion

Ossler Pelle Ossler med fotsoldater uppträdde häromkvällen. Det var en rasande vacker föreställning. Jag har tidigare skrivit om ”Svinbesättningen” och kallat den en blytung zombievals och med denna inledde de kvällen. Ett långt blått instrumentalt intro som utan brådska svepte in publiken i en filmisk värld. Osslers musik är för mig mycket frågan om film för den får bilderna att vakna och snurra igång i mitt inre. Texterna är precis sådär lagom luftiga för att sätta igång fantasin utan att för den skull skriva en på näsan. De är aldrig exakta beskrivningar, snarare ramverket för en berättelse som kan ändra sig från en gång till en annan. Sådan musik gillar jag. Den drar in mig och låter mig jobba lite själv, samtidigt som jag blir bjuden på en resa jag aldrig vet var den slutar.

Det var inte mycket mellansnack denna gång, inte den lätt fumliga charmen och fibblandet med gitarrerna som Ossler brukar bjuda på. Det var en tajt show som satte sig direkt i kroppen utan pardon. Conny Nimmersjö klöste envist runt med gitarren på tunna ben, bakom trummorna satt Christian Gabel och var som vanligt koncentrerad till max, Ulf ”Rockis” Ivarsson på bas med brallorna på halv svaj gjorde det han skulle och med bravur. Och mitt i alltihop en gitarrist och sångare som blottlägger nerver oavsett omständigheter. Jag fick känslan av mod och innerlighet och dedikation. Sådant är svårt att stå emot. I sista numret hängde han av sig gitarren och sjöng hållandes i mikrofonstativet. Ja, vad är det med det då? Ja, jag har aldrig sett det förr. Jag har sett Ossler uppträda av och till i 20 års tid men aldrig utan en gitarr. Aldrig. Han såg naken ut. Han såg ut att känna sig naken. 

Musiken de bjöd på var från kommande plattan ”Brus” och tidigare släppta ”Krank”. Det varade en timme. En timme som var som ett fyrverkeri i slow motion. Färgstarkt men dovt. Det var skönhet med tyngd. Sådant kan man lagra i hjärtat för mörkare tider. Det tänker jag göra.

13 kommentarer

Filed under Musik

13 responses to “Fyrverkeri i slow motion

  1. Trillade in hit genom en annan blogg. Ville lämna lite fotspår efter mig:)

  2. För vem har du publicerat denna artikel? När ses vi? Schh hemligt. Har för mig att jag ville slåss på min egen blogg nu i dagarna.
    Ja, jag är nyfiken i en strut!

  3. Die Quelle: Artikel??? Det är ett blogginslag bland många andra…det är nog lika mycket för dig som för Martin i Svedala. Inte kan vi diskutera träffar så här öppet, vem som helst kan ju läsa. Schhhhh.

  4. Helt klart värt att ta en bit av lagringsutrymmet!
    Finfin lördag!

  5. Fan att man missade det där, får ta och ta igen det snarast!

  6. Znogge: Många mb får det lov att ta upp. 🙂

    Camen: Käre broder. Det blir nog ordning på torpet även för din del vad det lider. Jag håller tummarna!

  7. Mattias (Pepe)

    Så har även jag hittat hit. En bra och rättvis betraktelse av en härlig konsert. Älskarinnan hade tom mage att påstå att Ossler är bättre än Thåström. Jag straffade henne självklart med vitlöksandedräkt.

  8. Pepe Peperoni: Välkommen!!! Hälsa älskarinnan från mig. Hon har ju i alla fall bra smak. 😉

  9. Janne: 😉 Se honom om du får chansen. Om du nu inte redan gjort det?

  10. Detta var en oerhört vacker beskrivning av en spelning med Sveriges mest intressanta band just nu. Jag såg dom på Helsingborgsfestivalen och visst är det ett ”fyrverkeri i slow motion”! Nu ser man bara fram emot att plattan skall landa i brevlåda…

  11. Isac: Tack för din kommentar. Javisst är de bra! Så bra att det svider.

Kommentera

