I väntan

Syfilisen brer ut sig allt mer och allt snabbare i Danmark, läser jag i tidningen. Folk gitter inte använda kådis nu när de tror att HIV är borta från kartan. Det har gått så långt att alla gravida kvinnor nu automatiskt testas för syffe. Men vad vet jag, det kanske man gjorde förr också?

Våren är kall, lynnig och slö. Som en kommunaltjänsteman. Jag blir förvirrad.

Svenska tidningar ersätter rapporteringen av en seriemördare i rätten med en annan. Jag läser nog hellre en bok.

En av mina fönsterrutor har spruckit utifrån. Jag undrar vad som har hänt. Blåser det verkligen så mycket?

Det är en slags stiltje nu. En slags väntan, avvaktan.

Jag vet inte vad jag väntar på. Katastrofen. Äventyret. Överraskningen. Straffet eller belöningen.

På ett sätt är det skönt.

Fast tråkigt också.

 

 

14 kommentarer

Filed under Uncategorized

14 responses to “I väntan

  1. Känner igen känslan alltför väl. Oftast slutar det med att jag klättrar på väggar och skriker bring it on. Fast åt andra råder jag alltid: njut. Samla styrka. Betrakta världen. Tids nog kommer kaoset. Eller syfilisen.

  2. Tråkigt kan vara skönt. Fult kan vara vackert. Mitt i stormens öga kan det vara kav lugnt. Håll ut!

  3. Syffe känns så medeltida. Vägglöss o Syffe det är tidens melodi. Igen uppenbarligen. Maj är väntans månad, väntan på sommaren, förändringen, på att tidvattnet ska rulla in och sopa bort spåren. Maj är tiden då man ska sitta under de blommande träden och låta deras doftande blad falla över ens huvud och göra ingenting mer än att andas in de där dofterna. Kram på dig!

  4. En klockren beskrivning av våren som just nu gör mig matt…

  5. Ska vi vänta tills syffen breder ut sig? Det lär ju dröja…

    Jag (vi/maken vill vara med tom) saknar dig. Är allt ok i hålan?
    Puss.

    • Syffen kan komma fortare än man anar. Allt är ok i lillhålan. Jag har bara bloggtorka. Inget allvarligt. Kan gå över fortare än syffe.
      Puss till dig och maken.

      • Skönt med ett livstecken … den kan vara riktigt besvärlig och efterhängsen den där bloggtorkan Speciellt så här års. Och smittsamt kan det vara också … har faktiskt drabbats av en släng själv.

        Hoppas på snabb återhämtning. Var rädd om dig!

        Kram!

Kommentera

