Var är skumpan?

Värt att fira idag: en av mina absoluta favoritskådespelare, Lars Mikkelsen, fyller ju år. Och se på fan om inte självaste George Clooney också har födelsedag. Och det är tjugo år sedan Marlende Dietrich dog… (vänta nu, ska det firas? Ja, det ska firas!) Och igår kväll fick jag ut den där glasskärvan som jag gått med i foten från Louisiana-besöket. (Det tog några timmar och lite blodutgjutelser innan jag fattade att jag trampat in glas i foten. Hur det gått till med skor på fötterna fattar jag fortfarande inte!) Vad mer, vad mer… våren har nu definitivt daskat ned sin gröna stjärt över tillvaron, fåglarna är kåtare än någonsin och fruktträden blommar besatt. Jag har flera timmar kvar av min helgledighet. Idag är en dag att fira. Synd att man bor i Sverige. Var köper man champagne en söndag?

 

16 kommentarer

Filed under Uncategorized

16 responses to “Var är skumpan?

  1. Synd att du bor för långt från mig. Jag hade självklart bjudit dig på champagne idag.
    Men just nu sitter jag och längtar, till Louisiana. Ett av mina favoritställen. Dit är det alldeles för långt idag.

  2. Du får tura. Handla på jourbutiken som vi säger. Jag är dock osäker på om de har skumpa. Salta lakritsar och lådvin har de, det har jag hört från en säker källa.

  3. Finns en halvskum parkeringsplats i stora staden. Fast vid närmare eftertanke ingår nog inte skumpa i deras sortiment…

    • Haha. Ja, halvskumma parkeringsplatsen i stora staden har jag också hört talas om. Egentligen är hela stora staden skum. Men jag håller mig hemma i lillhålan ikväll och imorgon blir det Byen och kontoret och ordning och reda. Champagnen får njutas i tankarna, på låtsas. Denna gång.

  4. dr. no

    Predikaren håller med:

    ”Då prisade jag glädjen, ty för människan finns inte något gott under solen utom att äta, dricka och vara glad. Detta står henne till buds i livets möda, de dagar som Gud ger henne under solen.”

    Eller varför inte:

    ”Gästabud gör man för nöjes skull, vin gör livet glatt, för pengar får man allt.”

    Eller, min personliga favorit:

    ”Tomhet, idel tomhet,
    säger Predikaren,
    allt är tomhet.”.

  5. Har du lite avslaget vitt kan du köra det i sodastreamen…ja jag vet…inte riktigt renlärigt. Men nöden har helt enkelt ingen lag.

    • Haha, gud vad snuskigt! (Dessutom gillar jag hur du självklart skriver ”sodastreamen” i bestämd form. Som om det vore gängse utrustning i varje hem).
      PS. Nej, jag har alltså ingen sodastream. Jag har heller inget avslaget vitt hemma. Men kanske ska jag göra slag i saken och inhandla en flarra bubbel att ha på lager….

  6. Skumpa köper man inte på en söndag. Man plockar fram en pava ur förrådet. Där man bunkrat för att det inte går att köpa på en söndag men dricka på en söndag. Typ. ser att du också är mer sällanbloggande. Håller vårt lilla intergalaktiska forum på att sakta göra en lång sista utandning? jag ska nog fortsätta skriva. När det hinns med. Sköt om sig och bubbla på!

    • Jag bloggar mindre, det är sant. Anledningarna är flera: ont om tid, mindre lust, mindre respons från läsarna, färre läsare… det är kanske en ond cirkel. Tycker dock fortfarande att bloggandet är betydligt överlägsnare än t.ex. fejsbuck och annat trams, åtminstone om man vill uttrycka sig på mer än tre rader. Men jag har noterat ett minskat intresse generellt från många i cybervärlden. Det är trist. Jag hade gärna bloggat mer om det varit lite mer studs i själva utbytet folk emellan. Ibland känns det som om jag håller internt kafferep för tio tysta individer som stirrar ned i koppen men aldrig ger något tillbaka. Som att hålla öppet hus sju dagar i veckan, dygnet runt, men bara få en enstaka gäst en gång i veckan… ungefär.
      Jag är glad att du fortsätter skriva. Jag läser dig så fort jag ser du uppdaterat. :)

  7. Aj aj … den glasbiten blev en riktig ”stötesten”. Det tåls att grunna på hur den hamnat där. Rena konkretismen ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Konkret_konst ) eller kanske hellre surrealismen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Surrealism ). Avantgardens kvinnor ville sätta avtryck!

    Kram!

  8. Lars Mikkelsen – absolut! Han är bäst i Norden, Känsligast, mest nyanserad, porträtten av den vacklande statsministern i Brottet 1 var en karaktärsstudie man inte sett sen…

    Och Clooney, den lille godbiten. Som dessutom tar visst ansvar för sin position som pressure-individual.

    Skoj blog förresten

    • Wow, en frände! Hej Gabrielle. Ja, Lars Mikkelsen är suverän. Det stör mig som attan att jag inte fixat biljetter till pjäsen Demoner av Lars Norén där han innehar en av huvudrollerna. Men men, lyckligtvis är han rätt aktiv på Köpenhamns teatrar så det kommer väl fler chanser. Kul att du hittat hit. Välkommen! Nu ska jag själv bara försöka få tummen loss och börja skriva igen… det har varit lite trögt på sistone.

Kommentera

