Öj, lite assistans här va?

Sedan jag fick min kamera stulen förra året har jag inte köpt någon ny. Men nu när min gamla mobilkamera dessutom inte beter sig som folk blir ett inköp aktuellt. Nu är frågan den om jag ska ha en kamera eller en ny mobil med kamera. Vad är bäst?

Jag föredrar att veta vad jag ska ha innan jag valsar in i en sån där butik där unga män i slips vill våldföra sig på ens plånbok och snackar i förkortningar och termer. Det brukar nämligen sluta med att jag inte handlar där alls. Det brukar istället sluta med att jag får rusa därifrån för att inte nita dem i golvet.

Så vad råder ni en stackars liten värnlös kvinna som för varje dag drabbas av allt större lust att fotografera.

Det ska vara enkelt.

Det ska inte ruinera mig.

Den ska vara så lätt att den alltid kan hänga med en ut.

Jag skiter i märken och fjollerier, jag vill ha något som funkar på nära och långt håll, i väder och vind och som man fattar med en gång. Är inte den som blir kåt av att sitta med manualer och pilla i timmar.

Råd?

12 kommentarer

Under Uncategorized

12 svar till “Öj, lite assistans här va?

  1. Sony Cyber-shot WX1 (http://www.firstfoto.se/tester/sony-cyber-shot-wx1/) är ett bra alternativ; jag antar att du är ute efter en kompaktkamera och inte en systemkamera.

  2. Jag tar mina bilder med den här ”Lilla blå” som också finns i sobert silver och skarpt orange. http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11913100/panasonic-digitalkamera-lumix-dmc-ft3-bla Den är vattentät ner til 12 meter, stöttålig. Man kan tappa den i marken, på klipphällar och asfalt. Vilket händer mig alldeles för ofta. Men allra oftast tar jag bilder med min iPhone och använder olika filter som finns gratis som appar. Kolla på http://www.pricerunner.com när du har hittat din kamera och köp den på nätet. Garanterat billigare. Däremot kan du gå till de plånbokskåta ungdjuren och be att få klämma och känna på de kameror som intresserar dig. Häpp!

  3. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=557570

    Den här modellen har något år på nacken och har därför sjunkit i pris. Har en dylik och är mycket nöjd. Mobilkameror kommer inte upp i samma kvalitet som en riktig kamera. Är det fotografering som är det intressanta så köp en kamera.

  4. Jag fattar inte ett dugg av det här men är salig över min iphone som har bättre kamera än min ”riktiga” kamera. Man ska tydligen kunna zooma men jag vet inte hur.
    Himla mycket till hjälp. :-P
    Ajja, lördagspuss på dig!

  5. Va? Jag som precis skulle säga att du ska ha en systemkamera och att det ska vara en Nikon. Men ok då, jag ger mig…

    Testa Japanfoto eller Sandinavian photo i Malmö.

  6. Jag skulle kunna kunna ge dig hur mycket ”råd” som helst.
    Jag vet ju vad jag pratar om…

    Det är en djungel därute och alla är ute efter dina pengar…
    Proffs eller inte. Skit i allt det!

    Den första frågan du bör ställa dig själv – ”vad vill jag göra, vilka bilder vill jag ta – och på vilket sätt” – då finner du dina behov – och din kamera.
    Men, låt inte kameran bestämma vilka bilder du ska ta – det är du som ska ha fullständig kontroll.

    Glöm inte att köra en test på Pricerunner…

    /Marie

    • Tack Marie, vi är nog inne på samma bana här. Jag har nog aldrig mött maken till ord- och nördrunkeri som när det gäller just kameror. Det slår till och med MC-galningar och musiker.

Kommentera

