Passion, politik och en halshuggen Mads Mikkelsen

Efter att man huggit av huvudet delade man kroppen, chop chop, i mindre delar. Könsdelar hit, tarmar dit. Och så spikade man upp det hela och drog rubbet genom staden, från Østerbro till Vesterbro, där alltsammans sedan fick hänga till allmän beskådan.  Vesterbros gamla Galgbacke ersattes lååångt senare av ett nöjespalats som heter Vega. Ett läckert ställe med palisanderväggar de luxe. Där har undertecknad gått många gånger för att digga rock’n’roll. Några uppspikade skallar och snoppar haver hon dock ej beskådat.

Mannen som rönte ovanstående öde, Struensee, hamnade i de danska historieböckerna och har nu även gjort entré på filmduken där han spelas av bloggens egen kåtkotlett, Mads Mikkelsen. Filmen, En kongelig affære, har premiär idag. (På modern svenska heter den A Royal Affair)! Gå och se den, vetja. Kostymdrama är gött mos om det görs tjusigt och det här är tjusigt värre.

P.O Enquist lär ha surnat till när han hörde talas om filminspelningen och sa att de snott hans roman ”Livläkarens besök” rakt av. Men se där hade gamle P.O fel för manusförfattarna hade inte ens läst boken när de skrev manus.  P.O. har skrivit en fin bok men han har inte patent på den historiska berättelsen. Men eftersom filmen redan sålts till – hör och häpna – 76 länder så kanske Enquist kan surfa med på vågen och sälja lite fler böcker?

I Kazahkstan och på Cuba ska de nu få skåda Mikkelsens numse och lära sig om galna kungar och Upplysningens intåg i bonnalandet Danmark på 1700-talet. De danska skolbarnen får en upphottad version av en annan tid och turisterna kan nu trava i arrangerade turer genom Köpenhamn under rubriken ”I Struensees fotspår”.

För en gammal akademiker som jag är kombinationen i den här lilla filmsnutten med både Rigsarkivet och Kåtkotletten en våt dröm. För er som inte ens begriper danska och aldrig någonsin gått igång på dammiga luntor eller medelålders män så kan ni i alla fall kika på trailern här för ett smakprov på filmen.

Väl mött, lammungar.

19 kommentarer

Under Uncategorized

19 svar till “Passion, politik och en halshuggen Mads Mikkelsen

  1. Och här får nästan denna gamla singeltant kåtslag! En måstefilm helt klart!
    Ha en alldeles underbar helg!

  2. Måste säga att ”trekantsdrama” låter betydligt snällare men annars finns det nog gott hopp om den!

  3. dr. no

    Äh. Den där kuratorn kommer alltid fram med göttebitarna ur arkivet när jag är där också. Inget att yvas för. Inget att bli avundsjuk för.

    …inget att skriva en roman i vilken man låssas som om man är vän med Karin Boye, Lenin och Brecht bara för att verka lite mera intressant. Fan, man står väl på egna ben!

  4. När jag såg filmtrailern tidigare i veckan. Tänkte jag genast på dig.

  5. En måste-film som jag absolut måste se. Och Mads… Mads är också måste. Måste hitta en dag och släpa iväg väninnan till biografen. Och om inte hon kan så måste jag gå i alla fall.

  6. Ja, vad är det med den där mannen, något speciellt är det. Som Fischer var har inte alls lika oemotståndlig som under hans senaste filmer. I boken Drottningkronan av Norah Lofts mötte jag för första gången
    flickdrotttningen Caroline Matilde. Senare flera år senare läste jag P.O Engquist Livläkarens besök. Jag måste säga att jag föredrar Norah Lofts skildring bäst. Satan i gatan att han…jag menar Mads fick rollen som Struensee. Jag gnuggar mina händer….

  7. Gustaf

    Mads i all ära, men den stora attraktionen med filmen måste väl ändå vara Alicia Vikander.
    B af K har skrivit om detta här: http://www.expressen.se/kultur/bocker/slaget-om-dr-struensees-liv/

Kommentera

