Blåbär och porter och…

Att sätta rubriker fordrar egentligen varsam hand. Jag insåg det när jag började skriva ovanstående. Den ville liksom fortsätta av sig självt med orden ”och lurviga luder” men det passar sig ju verkligen inte. Jag antar att det var Eddie Meduzas ande som gräsligt nog gled genom rummet och närapå genom mina fingrar. Jag ber härmed känsliga läsare (och det har jag ju så MÅNGA!) om ursäkt. Jag skulle aldrig sätta en slik rubrik!

Så vad var det jag skulle berätta? Inte mycket. Bara att när dagen varit lång och värken lika bultande röd som ett tjurhjärta, då passar det bra att avsluta den med lite blåbär och en porter. Det är vad jag har framför mig på bordet. Samt en gammal svartvit rulle från 1985 i serien ”Skånska mord”. En del av er minns den säkert: svensk televisions dunderhit från den tid då reklam knappt var uppfunnet och varje anständigt hem ståtade med en videoapparat stor som Småland. Och som man bandade Ernst-Hugo Järegård, när han svettig, frustande och djävulsk trädde fram i rutan i den ena kriminalberättelsen efter den andra… based on a true story, som det heter nuförtiden.

Jag minns serien som bra och Ernst-Hugo som äcklig. Idag inser jag att Ernst-Hugo är mästerlig men att serien åldrats till det sämre. Det luktar rätt mycket lågbudget och taffligheter. Men vad gör det? Esarparn ska få slå följe med mig ikväll. Han röker cigarr. Det gör inte jag.

Så långt har det alltså gått…

Ack.

6 kommentarer

Under Öl, Film och TV, Gubbar

6 svar till “Blåbär och porter och…

  1. Jag minns den serien också. Jag minns det mesta jag sett med Ernst-Hugo. Han var lysande. Själv håller jag stångande hjärtan och melankoli borta med goda vänner. Och en himla massa vin. Kram

  2. Minns serien mycket väl och gillade den. Kanske för att Skåne fick vara i centrum och inte bara Tjockhult… Sedan var Ernst-Hugo väldigt speciell… Hans röst också för den delen.

  3. ”Anständighet, Andersson. Anständighet!”

Kommentera

