När gjorde du en kamera senast?

En gång i min fattiga ungdoms dagar när tillvaron mest bestod av snabbmakaroner byggde jag en kamera. Nej, den fungerade inte. Men så här var det… jag skulle fira påsk med ett gäng människor och de var stadda vid kassa och det var inte jag. Vad göra? Alla var vi dock ense om att några påskägg skulle vi inte ha, däremot kunde vi ge varandra påskgåvor. Till den snofsige art directorn som var fotointresserad gjorde jag en liten kamera. En träbit som lindades in i röd papp och fick en lins av kork. Sedan var han lite haschintresserad också så han fick en bit lakrits i en filmburk, ni vet de där svarta plastburkarna med grått lock som fanns innan digitaltiden. Tro’t eller ej, men den snofsige art directorn blev mycket rörd och ställde sin kamera på skrivbordet på det flotta reklambyrå-kontoret. Filmburken med dess innehåll storskrattade han åt. Själv fick jag en bunt böcker med erotik i. Tja, så kan man också fira påsk.

Jag minns detta när jag ser bilden av Miroslav Tichýs hembygge.

Miroslav var tjeck, fattig, fotograf och snuskgubbe. Till skillnad mot mig fick han sin kamera att fungera och fotade i långeliga tider. Mest smög han sig på damer, helst avklädda. Jag antar att ”snuskgubbe” har en ful klang i de flestas öron men jag får väl erkänna att jag i såna här fall snarare känner trygghet. Det är något tryggt med snuskgubbar som är intresserade av kvinnor. Men jag kanske är i minoritet. Hur som, Miroslav Tichý visste nog det mesta om hur det var att vara fattig. Det hindrade honom inte från att göra det han ville. Jag fann ett citat av honom som jag diggar:

Photography is painting with light! The blurs, the spots, those are errors! But the errors are part of it, they give it poetry and turn it into painting. And for that you need as bad a camera as possible! If you want to be famous, you have to do whatever you’re doing worse than anyone else in the whole world.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: jag älskar fotografi. Jag kan glufsa det i mig som en påse chips, utan eftertanke, utan avbrott, i en stadig enveten takt för att stilla begäret. Andra gånger blir jag finsmakaren som stannar upp och pillar små små bitar från gaffeln och njuter i sekunder som blir evighet. Allt beroende på humör.

Men vad som är bra och dåligt foto, det pallar jag aldrig diskutera. Jag kan inte diskutera det, jag vet föga om vinklar och teknik och ljus och komposition när det gäller foto. Om kameror vet jag inte ett skit. Jag vet bara att när jag ser något som jag tycker är bra, då händer det något inuti kroppen. Hjärtat liksom stannar till en sekund, jag kan bli torr i munnen, jag kan få gråten i halsen eller känna en elektrisk stöt genom magen. Likadant känner jag motstånd i kroppen när det är något jag inte gillar, när hela jävla bilden andas något arrangerat och dött. Kanske är  ordet jag letar efter ”effektsökeri”. Jag vet inte… Men snuskgubben Miroslavs bilder tycker jag om. De är skavda och skeva och skitiga och väldigt fina. Tycker jag. Miroslav Tichý kan ni googla på om ni vill se mer. Han dog i april. Gammal karl. Stort skägg. Visste hur man byggde sin egen kamera. Hade jag känt till honom när jag var ung hade jag tagit mig till Tjeckien och bjudit honom på snabbmakaroner. Så kunde han säkert lärt mig ett och annat om teknik.

4 kommentarer

Under Arty farty de luxe, Gubbar, Konst

4 svar till “När gjorde du en kamera senast?

  1. Håller med. Foto är magi. Bra foto suger in en och kniper fast en. Och sedan drar allt igång inuti.
    Kram

  2. Håller också med … det får du räkna med att du får av oss dina ”fans” … medhåll alltså. Nu skall jag googla … Gillar också ”snuskgubbar” (tja … det beror lite på huuur ”snuskiga” förstås) framför ”effektsökare” … Framförallt gillar jag ”äkta vara” som berör … Kram!

  3. Det handlar inte m,alaweoöjT*aoåEWU0′¤%#w

    pREV¨CIS!

  4. Du känner säkert redan till den här donnan, men jag känner mig härligt kuslig till mods när jag kollar hennes bilder: http://bit.ly/jVscgP

Kommentera

