Snuskigt god sallad

Jag börjar denna lördag med att lägga ut recept på den vansinnigt goda sallad jag lyckades peta ihop till middagen igår. Har ni någon gång ätit svart ris? Från Thailand? Jag är risälskare och provar gladeligen nya sorter, men Kung Markattas svarta råris från Thailand var en ny bekantskap för mig. En jäkligt trevlig sådan. Fann en påse på hederliga gamla svenska ICA för ett par tior och slog till. Ibland kan jag tycka att råris är lite som att tugga på spånflis. Visst, det är inte politiskt korrekt att säga så i dessa ”fullkorns/dinkel/ GI-tider”, men så känner jag det faktiskt. Men detta var något helt annat. Resultatet blir lite klibbigt, riset har en lite nötaktig smak som jag tyckte om. Ska koka på svag värme i en halvtimme. Nåväl, till receptet.

Blanda ihop följande i en stor skål:

kokt svartris, några skivor strimlad rökt lax, stekt halloumi-ost i lagom bitar, en avocado, körsbärstomat, slanggurka, ruccola och lite andra gröna blad samt ett gäng vitlöksfyllda oliver.

Jag rörde sedan ihop en dressing på 1 msk röd balsamicovinäger, ca 2,5 msk kalamataolja, 0,5 msk chiliolja, örtsalt, peppar och så ett knyck med grekisk salladskrydda. Sedan hällde jag detta i skålen, rörde om och så fick det dra åt sig ett slag.

Jag åt salladen ljum. Det var oväntat gott. Inget är som lyckade saker man blandar ihop på en höft. Dressingen kan säkert varieras vad gäller oljor, men ovanstående är vad jag använde. Det gav lite sting utan att förta smaken av varken laxen eller övriga ingredienser. Den grekiska kalamatan är lite pepprig i smaken och chilioljan finns säkert i ett flertal varianter att köpa, men den får man vara lite sparsmakad med, så den inte tar över helt. Varsågoda!

10 kommentarer

Under Recept

10 svar till “Snuskigt god sallad

  1. Mumsimumsi! Chiliolja är guds gåva till mänskligheten. Eller i alla fall Frithiofssons.

  2. Chili är guds gåva till Frithiofssons? Om du säger det så, Lotta, om du säger det. :)

  3. Låter riktigt gott, fast jag inte är en större salladsfreak låter det faktiskt smarrigt. Du har fått tips på en annan utsökt smak-kombination i chokladen…

    (kan man skriva ihop smakkombination? Det ser lite lustigt ut!)

  4. Rigg: Jag ilar till chokladen. Smakk-ombination ÄR en lustig sak. Men ack så viktig. Det är på smakken det hänger, vet du väl.

  5. morry

    om du har ris över så koka dig en ”black rice pudding” till dessert. Gjordes förra sötsugsomgången. Mmmm!
    Finns recept överallt på nätet, och du bangar ju inte englska så det ska inte vara några problemas att hitta något.

  6. Har du provat den svarta spagettin? Sätter sprätt på vilken pastasås som helst bara med sitt utseende! Kan rekommenderas!

  7. TIckelitack för tipset – det ska testas (eller något liknande iaf). RÅkar ha en påse svart råris i skafferiet som jag sist det begav sig åt till fiskgratäng. Det var inte dumt. Kan också rekommendera rött råris, det är inte fel!

  8. Znogge o Pruddis: Svart bläckfiskpasta är kanon! Framförallt ihop med skaldjur. Fiskgratin och svart ris kan vara en hit. Måste testa! :)

  9. Antonio

    Vad har politik med råris att göra?

Kommentera

